Eindtransistoren vervangen (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 25-06-2015, 08:01 (3448 dagen geleden) @ kris

Heel merkwaardig is dat de voeding die jij in tweevoud gebruikt ,zijnde de PE4818 zelfs geen amperemeters bevat!

als buitensmijter: Een niet onaardig voorbeeld van een versterkertje met meer dan twee voedingen was de technics SE A1. Dat beest was wel heel betrouwbaar, dus er zijn in de vele service jaren maar enkele exmplaren terug gekomen (geen 2500) en niemand heeft het ooit gewaagd daar een 2N3055 in te duwen.

groeten

Kris

Geen mA meters, dat is correct. Bij deze kleine stromen van max 180mA is een schaalverdeling bij de instelknop meer dan voldoende,

Mijn voorbeeld met de 3055 is natuurlijk, zoals elk voorbeeld trouwens, fout. Je loopt het gevaar dat de discussie binnen de kortste keren gaat over het voorbeeld, in plaats van het oorspronkelijke onderwerp.
Bij de 3055 heb ik ook de versterker genoemd en de daarin gebruikte spanningen, niet meer en niet minder. Wel is daarmee aangetoond dat niet iedereen met een soldeerbout en een kast met onderdelen, snapt waarmee hij bezig is. Dat geldt ook voor voor de reparateur van jouw SV30 uit 1963.
Overigens zijn die 2500 versterkers niet teruggekomen wegens slechte reparatie, maar gesneuveld in het veld, door wat voor oorzaak dan ook. Bij sommige printen was de thermische tegenkoppeling niet goed genoeg en daar werd een modificatie voor aangebracht. Van de 2500 zijn er hooguit twee of drie geweest, die na reparatie en een duurproef op vol vermogen (zonder koelribben!) het loodje legden. Ik klop me daarvoor niet op de borst, maar erg veel kun je dat ook niet noemen.
Die duurproef hoef je bij de huidige versterkers niet te doen, de meeste gaan finaal onderuit. De duurproef bestond uit een test van een half uur, met + en - 85 volt voeding en belast met 4 ohm, De versterkers werden uitgestuurd tot juist voor clip, ruim 400 watt.
Later is men tot het inzicht gekomen, dat een versterker die muziek weergeeft, ca 1/8 deel gemiddeld van het vermogen levert. Men heeft berekend, dat dat voor de voeding en de koeling forse besparingen kan opleveren en tegenwoordig zijn de meeste versterkers dus gebouwd volgens die IEC norm. De versterkers gaan binnen 10 minuten in de stress als je ze uitstuurt op nominale belasting en maximaal vermogen.

Wordt een aardige discussie, maar wel steeds verder off-topic.

Het enige wat ik voor heb, is de jongere garde het reparatievak bij te brengen.
Veelal wordt gedacht, dat repareren een truukendoos is met een aantal kunstjes en dat uitwisselen van onderdelen ook weer tot een werkend apparaat leidt. Dat is helaas niet zo. Ik geef daarom beproefde methodes, die ontstaan zijn door wetenschap hoe de materie werkt.

Zo heb ik ook nog een manier van kortsluitingen in een print eruit meten, zonder in de sporen te snijden.
In mijn werkzame leven bij Philips kreeg ik vaak te maken met nieuwe printen uit de productie, waarin soms etsfoutjes zaten. Sommige productiemedewerkers, stookten de fout eruit met een flinke voeding, terwijl anderen driftig met het scalpmesje aan de gang gingen. In beide gevallen eigenlijk ontoelaatbaar voor een bedrijf dat professionele apparaten bouwt.
Een aantal monteurs pikten de methode op en bleven die gebruiken. In de loop der tijd werden de printen op alle spots gemeten en kwamen etsfouten nauwelijks meer voor. Wel zag je nog soldeersluitingen van het dompelbadsolderen.
De laatste jaren hebben we daar ook aan gewerkt via optische inspectie. Van een perfecte print werd een foto gemaakt en daarmee werden alle andere printen vergeleken (machinaal) Soms waren er wel soldeerafwijkingen, die echt in orde waren, maar door iets andere spiegeling toch een merkje kregen, Dan werd de software aangepast. Sluitingen tussen bijvoorbeeld de pootjes QFP chips werden feilloos gevonden.
Al die innovatie heeft niet kunnen voorkomen, dat het bedrijf waar ik gewerkt heb thans verdwenen is en de productie geheel elders op deze aardkloot plaats vindt.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks