Eindtransistoren vervangen (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2015, 06:05 (3449 dagen geleden) @ kris

Ik gaf aan wat het voordeel is van echte voedingsspanningen in plaats van de onzekere spanning en/of stroom via een lamp. Hoe moet iemand weten welk vermogen de lamp moet hebben? Afhankelijk van het testobject moet die ergens tussen 25 en 150 watt liggen en hoe fel moet hij branden? Allemaal onzekere vragen voor een reparateur die niet exact weet hoe het zit. Ik geef geen waarde oordeel over iemand die iets wil repareren en die ik nooit gesproken heb. Zomaar kreten in het wilde weg, wil ik nog wel eens stevig reageren.
Het is niet anders.

Soundman2

Het is niet nochtans niet moeilijk te begrijpen dat bij een aangepast lampvermogen deze niet of zwak brandt tijdens het testen. Een indicatie van het nodige vermogen voor het testen van deze versterker is hierboven ook gegeven.(voor eerste en finale test)

Het grote voordeel van een lamp is dat bij het minste toename in verbruik je dit ogenblikkelijk indicatief ziet. Zeker bij een versterker die na een tijdje normaal spelen de neiging krijgt op hol te slaan of waarvan het DC punt begint te schuiven is dit een goede visuele indicatie . Gaat het dan toch mis bij een finale test, dan beperkt de lamp de stroom zonder grote schade.

De eerste versterker die ik ooit herstelde was een grundig SV30. die had een DC gekoppelde eindtrap met Ge torren (1963). Ze waren gekend als luidsprekerkillers... De vorige reparateur had het opgegeven na een zoveelste doorslag van de eindtrap en defekte speaker. Met de serielamp en enige dagen geduld werd de fout gevonden zonder verdere schade.

groeten

Kris

Je hoeft voor mij echt niet te bewijzen dat er meer wegen naar Rome leiden hoor. Wat jouw lampen laten zien, doen de mA meters ook uitstekend.
Ieder werkt op zijn manier en heb mijn methode niet voorgeschreven, maar als tip gegeven voor een verfijnde reparatiemethode. Jij pikt dat niet op en dat laat ik dan maar zo.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks