DAB+ (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-02-2017, 10:48 (2944 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-02-2017, 10:52

wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ik heb sinds anderhalf jaar zo'n dingetje van Akai en ben er heel tevreden over. Gisteren nog even op de scan knop gedrukt en ik blijk over 60 kanalen te beschikken, toen had ik er 29. Meestal heb ik hem op Classic staan en ik heb hem niet de hele dag aan maar toch elke dag wel even.

Geluid is prima, bediengemak ook, en inderdaad, je ziet de dekking ook steeds toenemen. Op de Akai kan ik de ontvangsterkte van de gekozen zender laten zien, en op Classic heb ik nu 7 blokjes wat een paar maanden geleden maar 4 was (het minimum voor ontvangst).

Je kunt hem voeden uit batterijtjes, die vrij snel leeg gaan. Maar er zit ook een adaptertje bij (sluipverbruik < 0.1W als hij uit staat) en dat is gewoon micro-usb dus je kunt hem op elke telefoonoplader of usb-voeding met een standaard kabeltje gebruiken.

Bediengemak: je hebt eigenlijk alleen de aan/uit knop dagelijks nodig. Verder kun je hem harder of zachter zetten met de volumeknop. Of je kunt een andere zender kiezen met de afstemknop, heel logisch allemaal! Als je aan de afstemknop draait, scroll je door een alfabetische lijst van zendernamen (of eigenlijk kanaalnamen) die in je displaytje verschijnen.
Wil je iets meer zien, zoals ontvangsterkte oid, dan kun je met een menuutje kiezen voor allerlei dingen in het display, heel handig!

Een paar maanden later ging ik nog zo'n radio kopen en kreeg er eentje met opvolgend serienummer! Ik heb nu sn=1545400209 en mijn moeder sn=1545400208. Ben ik nou de enige in mijn dorp die wel eens een DAB+-radio koopt?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks