DAB+ (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 12-02-2017, 19:34 (2852 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Pieter,

Ook jou dank ik voor je reactie.
Terugkomend op je laatste zin vrees ik echter dat DAB+ over niet al te veel tijd 1 concurrent minder heeft en wel de FM!
Commerciële belangen van een klein groepje mensen lijken toch weer de boventoon te krijgen. De meeste mensen zijn heel tevreden met FM maar ja, de schoorsteen etc...
(Nu maar wachten op het moment dat een fabrikant voorstelt om de wereld buiten overdag met LEDs te gaan verlichten omdat dat zonlicht zo inefficiënt en onbetrouwbaar is ... :-( )
Groeten,

Henk

Henk,

Een voordeel van DAB+ schijnt te zijn dat het voor DAB+ benodigde zenderpark minder energie nodig heeft dan een zenderpark op FM met gelijke dekking. Het energie gebruik is doorgeschoven naar de luisteraar :fir , een DAB+ radio vreet wel zes keer zoveel stroom als een FM radio, zo is onderhand algemeen bekend. (Mijn DUAL DAB 2A tuner gebruikt 135 mA bij 6 volt, een FM radio kan toe met 20 tot 25 mA bij 6 volt.)

Heel veel mensen zullen er inderdaad op dit moment nog helemaal geen behoefte hebben aan DAB+. Zolang de populaire zenders, zoals 538, Sky en Veronica, prima op FM zijn te ontvangen, waarom een DAB+ radio kopen?

Maar als het volk ergens geen behoefte aan heeft, wat doet de overheid dan? Juist, een verplichting opleggen. Bij wet zijn de vergunninghouders van FM en AM frequenties verplicht geworden om ook in DAB+ te investeren. Alleen als je genoegen neemt met een laag vermogen AM zendertje, mag je DAB+ links laten liggen.

Voor de grote commerciële radio stations is de DAB+ verplichting geen grote financiële last. Maar voor een klein radio station als Radio Paradijs wel. En als de man achter Quality Radio = Radio Paradijs, Ruud Poeze er bovendien eerlijk voor uitkomt dat wat hem betreft DAB+ niet hoeft, dan ontsteekt de overheid in grote woede: "afpakken zal ik de AM zendvergunningen van jou". Quality Radio mag nog wel verder als mini AM station op 828 kHz met 50 watt.

Zoals je terecht opmerkt zijn er ook de financiële belangen van de fabrikanten en handelaren van DAB+ radio's die het heel prettig vinden als FM gaat verdwijnen ten gunste van DAB+, het volk zal massaal DAB+ radio's moeten kopen. In Noorwegen is de FM al verdwenen ten gunste van DAB+.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks