DAB+ (Toestel of techniek)

door Pieter Vos @, 08-02-2017, 18:58 (2856 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo allemaal,

Hoewel het onderwerp DAB + al vaker aan de orde is geweest ben ik benieuwd of er in de praktijk iets te merken is van de vooruitgang in dekking die er inmiddels zou moeten zijn.
Kortom: wie luistert er naar DAB+ en hoe en waar?

Ben benieuwd,

Henk

Mijn eerste DAB radio heb ik in de zomer van 2014 gekocht, een DUAL DAB 2A tuner. Ik was nieuwsgierig naar dit toen nog nieuwe medium: welke programma's zijn er te beluisteren, zal de kwaliteit van het geluid goed zijn? Ook had ik mij in de basale techniek van digitale radio verdiept. Hiervan heb ik op dit forum verslag gedaan, zie http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=21432

Wat de ontvangst sterkte van DAB+ radio heb ik niets te klagen, deze is bij mij heel goed. Dit is niet verwonderlijk, ik woon op ca. 10 kilometer van de zendmast in Lelystad. De geluidskwaliteit van DAB+ vind ik alleszins redelijk, als het om radio gaat hoeft het voor mij geen top hifi te zijn, een radio uitzending hoor je tenslotte nagenoeg altijd eenmalig. Wel krijg ik de indruk dat veel DAB zenders hun muziek eerst flink "opblazen" voor het op de zender komt. Maar die praktijk gebruikt men ook op FM en AM, de uitzending moet zo nodig zo hard mogelijk in het oor van de luisteraar tetteren.

Tegenwoordig is mijn DAB+ radio voor mij slechts één van de radio bronnen, naast web radio, FM en AM. Daarbij gebruik ik de DAB+ radio voornamelijk voor die programma's die exclusief op DAB+ te beluisteren zijn. Bovendien, als een station zowel op DAB+ als via webstream te ontvangen is, geef ik er de voorkeur aan via DAB te luisteren, ik laat mijn PC niet onnodig draaien om radio te luisteren, daarvoor is mijn PC een te kostbaar apparaat.

Ook ik heb gemerkt dat het aantal DAB+ programma's toeneemt. Er zijn inmiddels al vier 'oldie' programma's op DAB+ in mijn woonplaats te beluisteren: Radio 5, Radio 10 gold, Retro radio en sinds kort LXclassics. Dat is mooi meegenomen, zo valt er wat te kiezen en te zappen. Maar toch luister ik niet de hele dag naar 'oldie' zenders, niet via DAB en ook niet via andere media, bij veel werkzaamheden vind ik muziek storend.

Samengevat, DAB+ is een extra radio techniek die wat mij als luisteraar betreft, gewoon moet concurreren met de andere radio media.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks