Schema 11 banden transistorradio KOYO KTR-1770 (Gezocht)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-09-2010, 23:17 (4969 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dit is toch ook een behoorlijk stukje nostalgie. Eind jaren 70, begin jaren 80 waren portables als deze waanzinnig populair. Hoe groter de radio qua omvang was en hoe meer banden erop zaten, deste beter het was.

Met name eind 70-er jaren waren er veel Japanse maar ook Koreaanse (????tech) modellen op de markt. Zo kwam ook Grundig met hun Satellit 2000 en 3000, doch beperkte zich als ik mij niet vergis qua ontvangst tot de reguliere KG-banden. Deze Japanse en Koreaanse modellen hadden daarnaast vaak ook de politieband en luchtvaartband erop zitten.

Lijkt mij erg leuk om nog eens met zo'n toestel al die banden af te struinen. ;-)

Uit ervaring weet ik dat de meeste van die radio's bedroevend van kwaliteit waren.
Meermaals kwamen niet-technische collega's vragen of er iets aan viel te verbeteren. Ze hadden - voor die tijd - veel geld voor zo'n apparaat betaald, maar de verwachtingen die in de advertenties werden gewekt werden niet waar gemaakt.
Meestal werd zo'n toestel gekocht om naar de politiemobilofoon en het luchtvaartverkeer te luisteren. Op de politieband werd alles overstemd door de constante riedel van de PTT-semafoonzenders, en bij de gesprekken van vliegtuigen met verkeerstorens hoorde je een kakofonie van geluiden waardoor geen gesprek te volgen was.
De oorzaak was de veel te grote middenfrequentbandbreedte van die ontvangers en de slechte onderdrukking van kruismodulatie.
Ik heb zelf 1 keer zo'n miskleun aangeschaft. Thuis bleek al direct wat voor bagger het was. Zelfs de FM-omroepzenders werden slecht doorgegeven. De volgende dag op mijn werk even gekeken met een meetzender, en toen heel snel de boel weer ingepakt en teruggebracht naar de winkel.
Ik verliet de winkel als trotse bezitter van een Grundig Satellit 3400, die ik nog steeds regelmatig gebruik. Na 35 jaar kraakt er hier en daar wel eens een schakelaar, maar de selectiviteit en gevoeligheid is geweldig. Het ding kostte destijds bijna het dubbele van de eerder gedane miskoop, maar daarvoor had je dan wel een ECHTE radio.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum