Schema 11 banden transistorradio KOYO KTR-1770 (Gezocht)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-09-2010, 22:05 (4968 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 26-09-2010, 22:38

Het is logisch dat die frequentiebanden niet op de Grundig ontvangers zaten omdat het in Duitsland verboden was(is?) om naar gesprekken op die banden te luisteren als men daarvoor niet was geautoriseerd.
Je kan dat ook goed zien aan Duitse omroepontvangers: de FM-band stopte ook precies bij 87,6 MHz, de laagste frequentie van de omroepband. Terwijl ontvangers van Nederlands fabrikaat meestal nog een stukje lager gingen.


Dat heb ik nooit geweten dat je er in Duitsland nog niet eens naar mocht luisteren en/of er kennerlijk een vergunning voor moest hebben.

Dat is afhankelijk van de formulering in de Telegraaf- en Telefoonwet, die per land verschillend is.
In de Nederlandse T&T-wet stond (ik weet niet of dit is gewijzigd) dat het verboden is gebruik te maken van ontvangen berichten die niet voor de ontvanger bestemd zijn of deze verder te verspreiden. In andere landen, waar onder Duitsland, was de ontvangst van die berichten verboden.

EDIT:
In de gebruiksaanwijzing van een andere uitgebreide ontvanger, de Sony ICF-SW77, staat een lijstje met verschillende uitvoeringen afgedrukt. De verschillen betreffen de bestreken frequentiebanden.
Uitvoering 1: 76,0 tot 108MHz + 150 tot 29999,9 kHz
Uitvoering 2: 87,5 tot 108MHz + 150 tot 29999,9 kHz (Duitsland, Oostenrijk, Scandinavië)
Uitvoering 3: 87,5 tot 108MHz + 150 tot 285kHz + 531 tot 29999,9 kHz (Saudie Arabië)
Uitvoering 4: 87,5 tot 108MHz + 150 tot 285kHz + 531 tot 1602kHz + 3850 tot 29999,9 kHz (Italië)
Er zijn dus meer landen met restricties voor wat betreft het te ontvangen frequentiebereik.

Zelf heb ik in 1978 één keer zo'n toestel in mijn handen gehad en de kans er even mee te "spelen". Ik was toch behoorlijk verbaasd over wat er uit Koreaan kwam. Maar goed, dat is de herinnering aan even met zo'n toestel spelen.....

Op het eerste 'gezicht' is het leuk om berichtenverkeer op andere frequentiebanden te ontvangen. Als je wat kritischer gaat luisteren en er met een technische blik naar kijkt, blijken de prestaties erg tegen te vallen.

De Grundigs ken ik wel maar lagen in die tijd qua prijs ver boven beschikbaar budget. :-(

Destijds heb ik voor de Grundig Satellit 3400 ongeveer 1600 gulden betaald. Dat was iets minder dan een maandsalaris.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum