Schema 11 banden transistorradio KOYO KTR-1770 (Gezocht)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 26-09-2010, 20:41 (4968 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Klopt helemaal. Die Grundig toestellen waren een kwaliteit apart maar komen de additionele banden niet ontvangen. Dit ondanks hun aanzienlijke prijs. Maar mooi was het wel. ;-)


Met "additionele banden" bedoel je waarschijnlijk de mobilofoon- en vliegtuigbanden.

Klopt.

Het is logisch dat die frequentiebanden niet op de Grundig ontvangers zaten omdat het in Duitsland verboden was(is?) om naar gesprekken op die banden te luisteren als men daarvoor niet was geautoriseerd.
Je kan dat ook goed zien aan Duitse omroepontvangers: de FM-band stopte ook precies bij 87,6 MHz, de laagste frequentie van de omroepband. Terwijl ontvangers van Nederlands fabrikaat meestal nog een stukje lager gingen.

Dat heb ik nooit geweten dat je er in Duitsland nog niet eens naar mocht luisteren en/of er kennerlijk een vergunning voor moest hebben.

Maar zoals ik eerder al schreef, hoef je helemaal niet rouwig te zijn dat die banden er niet op zaten, omdat de kwaliteit van de ontvangers waar ze wel op zaten dermate slecht was dat je er toch niets aan had.

En sinds 2003 valt er op die frequenties al helemaal weinig te beleven omdat bijna alles digitaal wordt uitgezonden EN op andere frequentiebanden. Alleen de AM-vliegtuigband is nog in gebruik. Voor zolang als het duurt.

Zelf heb ik in 1978 één keer zo'n toestel in mijn handen gehad en de kans er even mee te "spelen". Ik was toch behoorlijk verbaasd over wat er uit Koreaan kwam. Maar goed, dat is de herinnering aan even met zo'n toestel spelen..... ;-)
De Grundigs ken ik wel maar lagen in die tijd qua prijs ver boven beschikbaar budget. :-(

Groet,
Paul

--
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum