Verbetering CD geluid (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-10-2022, 22:05 (563 dagen geleden) @ Nevile Wilder

Ok reflecties in die disk zelf, ok.

Stel.

Maar dan die straal komt in hoek terug op de opnemen.
Dat lijkt me een berekende hoek, laser is niet voor niets laser ipv een lampje.
Dan staat er in de documentatie ook nog lichtsterkte is dat niet voldoende wordt dat ook afgekeurd
en als fout erkend.Onder bepaald niveau wordt dat niet herkend.

Een weerkaatsing of reflecties die niet in focus zijn lijken me dan als niet belangrijk beschouwd.

Daarom kan een CD speler ook omgaan met alle handen en vormen van beschadigde disks.

"de amplitude van HF signaal is afhankelijk van gereflecteerde licht dus vuil op de plaat en nauwkeurigheid spoor volgen.
Om te bepalen hoeveel 100% modulatie is, wordt over langere tijd de HF amplitude gemeten.
evt dropout buitenbeschouwing gelaten.
Als amplitude te laag is wordt doorgegeven aan decoder met HFD signaal.

DAN:
Bij verwerking van digitale signalen, kunnen fouten optreden, met name tijdens persen vd plaat, tijdens uitlezen tgv vuil e.d., en door stoor impulsenbijv een 0 wordt een 1.
Fout correctie bestaat uit 2 codes die speciaal kruislings zijn vervlochten.

CIRC Cros Interleaved Reed Solomon Code, wordt gevolgd door een voor de plaat geschikt modulatie systeem het EFM, EIGHT TO FOURTEEN MODULATION, IS 8 DATABITS IN 14 KANAAL BITS.
Deze kanaalbits zo gekozen dat na iedere logische 1 ,tenminste 2 en max tien nullen volgen.
...................
Enfin, een hele specifieke codering.
Dat kun je niet even met wat viltstift of reflecties verknoeien.
Moet wel heel toevallig zijn dat net ergens een bitreeksje door reflecties kloppen.

Kortom.
Ik heb destijds op HTS nog aan die codering gerekend en moeten oplossen.
Helaas is die documentatie verloren gegaan.
Hier betreft het Philips Documentatie
"notities bij de servicelezing compact disk speler , Nov 1983.

Is niet gewoon onzin dat slijpen.
Is tot de macht 4000 klink klaren nonsens te gaan knoeien met die CDs.

Tenzij men feitelijk met rekenwerk en met aangetoonde reflectie sommen en daarmee
bewezen dat die HF datastroom daadwerkelijk zodanig beïnvloed kan worden dat het net allemaal klopt en die codering er in trapt.
Codering op de plaat is veel te slim gekozen.

Daarnaast is er nog een hele slimme DAC die ook nog wel snapt dat signalen in stroom niet in eens 180gr om zijn.
Volgens mij zat in die DAC ook nog veel rekenkracht.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum