Verbetering CD geluid (Algemeen)

door MarcelvdG @, 11-10-2022, 07:35 (535 dagen geleden) @ Maurice

Daarnaast is er nog een hele slimme DAC die ook nog wel snapt dat signalen in stroom niet in eens 180gr om zijn.
Volgens mij zat in die DAC ook nog veel rekenkracht.

Voor zover ik weet is de DAC gewoon onzin in, onzin uit. Een plotselinge sprong van flink positief naar flink negatief kan gewoon een geldig signaal zijn bij een opname met erg veel erg hoog (een opname met preemfase bijvoorbeeld).

Er zit wel veel rekenkracht in: de eerste generatie Philips CD-spelers had al een DAC met overbemonstering en een basale vorm van noise shaping. Een digitaal laagdoorlaatfilter met overbemonstering maakte van het signaal met 44,1 kHz bemonsteringsfrequentie een signaal met 176,4 kHz bemonsteringsfrequentie. Dat werd dan afgerond op 14 bits met eerste-orde noise shaping zonder dither en ging dan twee stuks TDA1540 DAC's met dynamic element matching in. Daarachter kwam dan een analoog filter met schakelbare de-emfase.

Naar ik begrepen heb, was dat digitaal filteren met noise shaping uit nood geboren. Philips had met veel kunst- en vliegwerk een heel goede 14 bits DAC ontwikkeld, maar toen wou Sony beslist dat CD 16 bits zou worden. Dankzij de overbemonstering en noise shaping kon Philips toch 14 bits DAC's gebruiken. Later is er een 16 bits variant ontwikkeld (TDA1541) en nog later 1 bits met veel meer noise shaping (bitstream).

Dankzij de digitale filtering waren Philips CD-spelers nagenoeg faselineair. In de jaren '80 was dat een verkoopargument. Tegenwoordig zijn er DAC's op de markt waarbij het niet faselineair zijn juist als verkoopargument gebruikt wordt.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum