Verbetering CD geluid (Algemeen)

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-10-2022, 22:38 (535 dagen geleden) @ Hersteller

Velen schreven het hier al, kan het maar bevestigen, dit is "zever in pakskes".

Als die reflecties op de rand al enige invloed zouden hebben dan is.. dan moet dit eenvoudig merkbaar zijn in het EFM signaal.

Het EFM signaal is wat de laser oppikt van de schijf, door het aftasten en de putjes ontstaat een elektrisch equivalent van de putjesreeks. dat kan je zichtbaar maken met de scoop en geeft een zeer herkenbaar patroon , reeks van sinusvormige kronkels ook wel het eye pattern genoemd, (dit omdat de bundel niet oneindig fijn is) .
Daarna komt de slicer, die moet beslissen of het op dat ogenblik nu een nul of een één is.
Zolang het eye pattern een zekere vorm van zuiverheid bezit, heeft de slicer daar geen problemen mee. grootste retour-diffractie ontstaat door het optisch systeem zelf, en eventueel imperfectie van de putjes. Ook slijtage van de laser en vuil in het optisch systeem doen de kwaliteit van het eye pattern verminderen, tot het niet meer kan.
Dus bij een laser die al in de problemen zit kan het theoretisch wat uitmaken, maar ik zou dan eerst de lens reinigen :-)

Na de slicer komt oa de fifo, efm decoding, error correction parallel conversie en D/A conversie, misschien vergeet ik hier wat of is de volgorde niet helemaal juist, maar wat ik wil duidelijk maken is dat de achterliggende trappen er enkel mee kunnen leven, (en eventueel EFM fouten corrigeren), maar de verbetering zelf zou al moeten zichtbaar zijn op het laser pick-up signaal.

Je zou ook het omgekeerde kunnen proberen: met een ir laser extra licht in de CD laten invallen om vast te stellen of dit al dan niet enige invloed heeft op het EFM .

Ik dacht het niet.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum