tikkende gramofoonplaat (Computertechniek)

door Laurens @, Zaandam, 02-08-2011, 20:00 (4653 dagen geleden) @ eijck
Gewijzigd door Laurens, 02-08-2011, 20:05

Stap 1 is een goeie draaitafel nemen. Liefst eentje met direct drive of snaaraandrijving. Uiteraard met 78 toeren ;-)

Stap 2 is een goed element nemen. Er zijn diverse MD elementen in de handel met 78 toerennaald. Voorbeeldje: Shure M78S. Klinkt fantastisch, een wereld van verschil met de bekende keramische Philips elementjes. Een 'duur' element is wel degelijk zeer de moeite waard, maar vergeet niet dat er een echte 78 toerennaald onder dat element hoort te hangen!
http://www.dwmusicstore.com/shure-m78s-p-6293.html

Stap 3: een voorversterker. MD elementen hebben een voorversterker nodig. Meestal kan je er een in je audioversterker vinden.
Mocht je met een keramisch element werken - gebruik dan ook een voorversterker. Direct aan de PC koppelen leverde bij mij een heel dun geluid.

Stap 4: een goede geluidskaart met lijningang. Veel geluidskaarten hebben helaas een vrij slechte ingang met veel ruis of digitaal gerommel. Maak eventueel met 'n potmetertje een verzwakker, want geluidskaarten raken vaak snel overstuurd.

Alle voorgaande stappen zorgen voor een zo goed mogelijk geluid, waardoor de bewerking ook het best uitgevoerd kan worden.

Stap 5: de juiste software en een boel geduld. Ik gebruik 'n gecrackte versie van Adobe Audition 1.5. Er zijn al nieuwere versies, maar 1.5 werkt het soepelst op mijn PC. Magix maakt ook wat, maar dat werkt minder goed dan Adobe. Er is ook nog het gratis Audacity, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Als je de software eenmaal hebt, kan je het volgende doen:
- Opnemen in WAV. 44100khz 16 bit mono. Dat is je backup.

- equalisatie. Zoek uit tot welke frequentie er hoge tonen zijn opgenomen op de plaat. Regel vervolgens vanaf deze frequentie de hoge tonen weg. Dit zorgt al voor een grote verbetering in de luisterbaarheid
- Meer van hetzelfde. De RIAA curve van een moderne platenspeler komt bijna nooit overeen met de opnamecorrectie van een oude 78 toerenplaat. Bijregelen totdat alles lekker klinkt. Vaak is er extra laag nodig. Hier komt rumble om de hoek kijken. Bij gebruik van een tussenwiel spelertje kan je het laag niet ver opkrikken omdat de rumble dan hoorbaar wordt. Ook kan je het karakter van keramische elementen niet echt wegregelen. Sinds ik het Shure element gehoord heb wil ik er ook een, maar ik heb nog geen geschikte speler met 78 toeren...

Als alles klinkt zoals je wil, kun je ruis en tikken weghalen. Er is vast wel ergens een click/pop remover. Gebruik die. Let op dat er geen dynamische pieken van drums en dergelijke worden weggehaald.

Als er nog veel groefruis is, zoek dan de noise reduction functie. Selecteer een stuk met alleen ruis, en gebruik dat als noise profile.
Selecteer het hele bestand en gebruik de noise reduction. Gebruik niet teveel. Teveel noise reduction geeft bijgeluiden en een pompend, onnatuurlijk geluid.
Het is een constante afweging tussen geluidskwaliteit en dynamiek en het ontbreken van ruis. Zomaar alle ruis wegfilteren is vaak heel slecht voor het geluid. Het is geen wondermiddel en het verschilt per plaat hoeveel er nog te redden is. Zelf heb ik liever wat ruis dan platgeslagen dynamiek en verdwenen instrumenten.

Ik draai zelf vrij veel 78 toerenplaten, ik gebruik tot nu toe veel van die goedkope Philips spelertjes, maar na een tijdje begint het veel mindere geluid daarvan me te irriteren. Als je maar één plaat over te zetten hebt, is het misschien niet de moeite waard om een nieuw element en speler te kopen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum