tikkende gramofoonplaat (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-08-2011, 17:12 (4652 dagen geleden) @ eijck

Het begint al met de draaitafel, goede draaitafels zijn voor 78 toerenplaten zo goed als geen, het element is geen probleem, Shure heeft een speciaal element type M78S met naald voor de weergave van 78 toerenplaten.

Toen ik 10 of 12 jaar geleden 78-toerenplaten naar CD's overzette had ik ook geen 78-toerenplatenspeler. Ik heb de platen afgespeeld op mijn Philips GA212 op 45 toeren. Met CoolEdit heb ik de snelheid softwarematig aangepast naar 78 toeren.
Voor de GA212 heb ik alleen een 78-toeren-naald voor mijn Ortophon element aangeschaft.

AD convertors evenmin een probleem. Ging er mij in hoofdzaak om of iemand een programma kende ,al of niet gratis om dit digitale signaal op de computer zodanig te bewerken dat de tikken en andere en niet is thuis horende bijgeluiden te onderdrukken, en er tevens ervaring mee had.

Het verwijderen van tikken kan handmatig door op de tik in te zoomen met de software (Audacity bijvoorbeeld) en de tik eruit te knippen.
Ruis is een ander verhaal omdat je dan moet gaan filteren en met het filteren van de ruis verdwijnen ongewild ook delen van de muziekinformatie. Filteren moet met de nodige omzichtigheid gebeuren om een aanvaardbare kwaliteit over te houden.

Uitgebreider kan je het nalezen op mijn website.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum