akai X165D (aandachtspunten?) (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 15-02-2023, 19:48 (435 dagen geleden) @ Maurice

Let met name op bij die wikkel spoelen.
Er zit vaak vilt of gelijksoortige vormen van frictie materiaal.
Dat is zo uitgemeten dat deze precies net genoeg wrijving hebben om netjes de spoelen op te wikkelen
terwijl de motoren harder draaien dan nodig is.

Hiermee dus ook de totale tape /band spanning goed is en de druk op de koppen precies goed is.

Is die frictie veel te hoog, slijten die koppen extreem.
Is de koppeling te los, zwabbert die tape maar beetje los voor de kop.

Zorg er dus voor dat nooit olie op dat vilt kan komen.
Ga dat vilt ook niet schoon maken of wat dan ook.
Afblijven is aller beste.
En heel goed op ringetjes en aantal ringetjes letten.

Maurice, vooral de linker wikkelspoel draait als hij "vrij"zou moeten draaien eigenlijk niet.
Aan deze spoel zit de band teller. Als ik deze kunsstof ring van de teller er af haal en de drie boutjes waar de wikkelspoel mee vast zit los maak, haal ik dan de schotel in 1 geheel er uit ? en is dan een druppeltje olie voldoende om hem weer goed gangbaar te maken (dus eigenlijk zonder die hele wikkespoel met al zijn onderdelen uit elkaar te hoeven halen? Ik heb nu nergens aangezeten of gesmeerd dus kan ook nog niets verkeerd hebben gedaan. Wel vandaag niewe riem gemonteerd en de recorder is weer spelend en zowel fw als rw spoelen werkt ook. Zonder daar ook nog maar extra smering oid te hebben aangebracht. Maar ik merk wel dat vooal met een grote spoel tijdens afspelen er gejengel is en ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat de linker wikkelspoel niet goed los draait.

mvg Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum