akai X165D (aandachtspunten?) (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 17-02-2023, 15:23 (428 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Ok Frans,

Dan zit het probleem waarschijnlijk niet in de spoelschotel.

Capstan/snelheidsbusje moeten overigens juist niet perfect glad zijn. Enig ruwheid is nodig om er voor te zorgen dat ze de band mee kunnen nemen.

Wat Maurice al voorstelt.. even kijken wat er nou wel/niet beweegt als hij vast staat.
Slechte motorcondensator dacht ik ook nog aan maar dan zou je denk ik ook problemen hebben met FF/REW.

Gr.
Ad

Hoi Ad,

Als ik geen band in de recorder plaats dan werkt eigenlijk alles goed.
Forward spoelen, Rewind Spoelen en Spelen dan functioneert alles, ook de tapesnelheid aanpasssen dmv schakelaar werkt goed.

Als ik een band plaats (zonder gebruik van snelheidsbus) en deze wil afspelen (op lage snelheid), dan doet hij het wel alhoewel duidelijk te horen is aan de muziek dat de bandloop niet regelmatig is. Als ik dan de snelheidsschakelaar op een hogere snelheid zet dan stopt zelfs het afspelen. De de motor (capstanas) draait dan niet meer (althans wordt dus tegen gehouden) het met de hand dan de linkerschotel "vrijgeven" heeft geen effect, de boel blijft dan stilstaan.

de opmerking van Bert: Als eerste een vraagje: heb je het kogellager links van de koppen na demontage weer in dezelfde volgorde gemonteerd?, dit lager moet tussen twee vulringetjes gemonteerd worden en moet vrij kunnen draaien, zonder deze ringetjes klem je het lager vast en veroorzaakt dus wrijving en mogelijk vastlopen van de tape.

Dit lager was inderdaad niet gangbaar , na schoonmaken echter wel en zeker met de juiste vulringen weer terug geplaatst.

Kan je de recorder overigens ook testen op werking zonder gebruik te maken van dit lager en reinigingstooltje?

Overigens: iedereen wel heel erg bedankt voor het meedenken en voor Bert, ik ga mij verdiepen in : TAPEDECKFORUM onder de noemer AKAI en onder het topic "Akai 4000DS" van 9 augustus 2022; daar zul je de eigenschappen en mogelijke problemen van het mechaniek van alle één motor-decks van Akai vinden.

(voor Forumbeheer: jammer dat je geen video s kunt plaatsen, dat zou het zoveel makkelijker maken om uit te leggen)

mvg Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum