akai X165D (aandachtspunten?) (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 17-02-2023, 17:50 (434 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Frans,

Nog even voor de zekerheid.. "de capstan draait niet", klopt het dat het vliegwiel dus ook niet draait? Dan zit het probleem niet aan de bandtransport-zijde (aandrukrol, bandgeleide-lager, spoelschotel).

als de capstan niet draait dan draait inderdaad ook het vliegwiel niet. Het vreemde vind ik echter dat alles wel goed werkt zolang er maar geen band wordt getransporteerd. Eigenlijk treedt het probleem pas op als er een band inlegd wordt tussen de capstan en de aandrukrol en deze band dus loopt naar de rechter spoelschotel. (de linkerspoelschotel hoeft niet eens aanwezig te zijn. In de hiervoor geschetste situatie staat de boel dus vast bij keuze van de schakelaar in de stand tape speed high. In de stand tape speed low met gebruik van het snelheidsbusje werkt het dus wel "redelijk".

[image]
[image]


Dan moet het dus aan de aandrijf-zijde zitten (motor/snaar/vliegwiel). Als het vliegwiel stil staat maar de motor draait, dan slipt de snaar. Als de motor ook stil staat dan zit het probleem in de motor-sturing. Misschien toch de motor-condensatoren?

Ik heb eerder het gevoel dat de motor (vliegwiel en capstan) wordt stilgehouden door ?????? ... en dat is juist het probleem, ik heb geen idee waardoor alles dan wordt geblokkeerd.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum