ZN414 en clones. (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 24-10-2024, 11:52 (30 dagen geleden) @ Ben

Toch ga ik hier geen schema plaatsen, omdat zelf nadenken mijn voorkeur heeft.
Het datasheet schema van de ZN414 is nu ruim 50 jaar oud en is fout
Tip1, zorg dat de AGC niet meer op de antennespoel staat.

Je geeft aan dat je er niets over wilt zeggen omdat mensen zelf moeten nadenken. Een prima instelling, maar je komt wel in diverse berichten hier en op NFOR op dit punt terug. In oude films en boeken met een trouwscene komt zo'n mooie zin voor: "Speak now or be silent forever".

In de datasheet van de ZN414 zie ik twee schemaatjes die AGC spanning toevoeren aan de ingang van het IC.
Op bladzijde 3 de aanbevolen ontvangerschakeling die de afstemkring via een 100k weerstand verbindt met de uitgang van het IC. Deze schakeling gebruik ik in al mijn bouwsels, het werkt bij mij prima en geeft een gelijkstroom van ongeveer 1/2 tot 1 uA door de ferrietspoel.
Op bladzijde 4 staat een schema dat die 100k weerstand direct aan de ingang legt, en de RF spanning via een koppelcondensatortje. Deze schakeling zie ik ook wel als ontvangerschakeling op het internet, maar volgens de datasheet is dit een schakeling om metingen aan het IC te doen en deze gaat uit van een 75 Ohm impedantie van de bron.

Bedoel je met Tip1 dat je liever het schema van pagina 4 toepast? Ik denk zelf dat deze schakeling, als je hem als ontvangerschakeling toepast, het nadeel heeft dat de afstemkring belast wordt met de 100k AGC weerstand. Maar die belasting kun je natuurlijk beperken met een kleinere koppelcondensator en er dan evengoed goede resultaten mee krijgen.

Je hebt meerdere malen gezegd dat de datasheet fout is, ik heb er meerdere malen over nagedacht maar kan er weinig fouts in vinden. Zou je eens willen uitleggen wat er volgens jou fout is aan die datasheet? En misschien zelfs een verbetering suggereren? Daar zou ik, en anderen op dit forum, veel aan hebben. Als je niet wilt vertellen waar de fout in de datasheet zit, blijven we gewoon met z'n allen die sheet gebruiken, maar misschien kun je dit punt dan voortaan laten rusten.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks