ZN414 en clones. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-10-2024, 15:25 (34 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

“Zou je eens willen uitleggen wat er volgens jou fout is aan die datasheet? En misschien zelfs een verbetering suggereren? Daar zou ik, en anderen op dit forum, veel aan hebben.”

Dag Gerard,
Heb je destijds een PM gestuurd waarin een uitleg waarom ik geïrriteerd was over je reactie.
Daarop kwam er zo’n “uitgekleed” antwoord, waarin ik o.a. oplossingen zou verkopen.
Er wordt helemaal niets verkocht, het is een hobbyproject om dingen te verbeteren.
Dat was dan ook uiteindelijk de reden van mijn reactie op je lezing over dit IC.
Zoals het bedacht is wil ik dit schema niet op het internet zien.
En zeker niet met de naam of de stempel van iemand anders, hoop dat dit helder is.
Ik geef nog steeds geen schema, maar wil je wel een beschrijving geven hoe het in elkaar steekt.
Je lijkt mij slim genoeg om dit zo te testen en eventueel toe te passen voor je projecten.

Beschrijving PP11-extra Pionier III.
Om reden dat er kan worden afgestemd met een Varicap is er voor een 9V batterij gekozen.
Bij 8V heeft deze Varicap de kleinste waarde en bij 0V de grootste waarde +/- 500pF.
Hierdoor kan er met een 250k lineare potmeter worden afgestemd.
Met een 4,5V batterij kan dit alleen met de originele Varco, een Varicap werkt dan niet.

De onderzijde van de ferrietspoel en de anode van Varicap of Varco zit direct aan massa.
Een antennekring is dan de ferrietspoel en parallel de Varicap of Varco met 1nF in serie.
Aan de top van deze kring gaat een C van 10n naar de ingang van het IC poot 2.
Daarmee is de afstemkring vrij van de AGC spanning en neemt de gevoeligheid toe.
Vanaf de ingang van het IC gaat een AGC weerstand van 1M naar de uitgang poot 3.
De terugkoppeling van de AGC is daarmee kleiner en de selectiviteit groter.

Bij het IC is als basisregel de stroom gebruikt en niet de (voorgeschreven) spanning.
Het IC vraagt 0,3mA maximaal en bij 9V is dan een diode plus R van 33k in serie voldoende.
De diode zorgt voor een kleine spanningsval en voorkomt schade bij verkeerd aansluiten.
Bij andere aansluitspanning zijn zener of ander storingsgevoelige schakelingen ongewenst.
De stroom is in te stellen met een keuze R op 0,25mA en bepaalt de (vaste) serie R.
Boven de waarde van 0,25mA treed ongewenste laagfrequent (LF) vervorming op.
Naarmate een batterij leger zal raken blijft het IC werken tot +/- 0,14mA.

Het LF signaal gaat standaard met C van 100nF naar massa en daaraan een C van 100n uit.
Aan de uitgang zit nog een C van 2n2, deze voorkomt fluiters in het uitgangssignaal.
Het LF signaal is sterk en zal er bij de Pionier III in de eerste trap een R aanpassing nodig zijn.
Duidelijker kan het niet zijn.
Succes en groet, Ben

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks