Mijn PHILIPS PM 5544 aan het werk (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2025, 21:12 (1 dag en 4 uur geleden) @ Maurice

Hans. Weet eerst heel goed dat je scherm goed is.

Die fout maakten ook een paar kwaliteits functionarissen op ons bedrijf in Breda (PHILIPS ELA) in pakweg de jaren 80.

We hebben daar medische zw/wit monitoren geproduceerd en de weergave op de buis werd afgeregeld en gecontroleerd met een stipjespatroon en een dia die op het scherm werd geprojecteerd. De stipjes moesten binnen bepaalde toleranties binnen de geprojecteerde cirkeltjes van de dia vallen. Was best een gedoe met correctiemagneetjes etc.
De lieden uit EHV gebruikten een eigen zwart/wit generator met een ruitpatroon en die generator gaf gelijktijdig een cirkel. Wat bleek, de cirkel viel niet samen met het ruitjespatroon en de monitoren werden afgekeurd. Ze zouden ze in EHV wel even correct afregelen. Ik heb ze veel succes gewenst, wetend dat de monitoren goed waren afgeregeld. De lieden hadden een eigen service generator meegebracht, waaruit een ruitjespatroon kwam en een cirkel. Het was echter geen digitaal ding maar een analoog toestel, waarin de cirkel ook analoog werd opgewekt.
De cirkel viel inderdaad niet samen met het ruitjes patroon.............
Ik heb het voorval ook aan mijn baas doorgegeven. Nooit meer wat van die "techneuten" gehoord.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks