Radioontvangst 70FR445 (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-12-2025, 17:56 (20 uur en 14 minuten geleden) @ franc

Hoi Frank, ik heb je advies min of meer opgevolgd.
De twee tuners met elkaar verbonden zonder de filters los te koppelen.
Ondanks de nodige misaanpassingen gaf de foute tuner nog voldoende signaal op de goede dat zelfs de stereo aanduiding ging branden.
Andersom werkte het niet, conclusie het moest toch in de mf schakeling zitten.
Op co kreeg ik de vraag of een mf spoel aan het ic wel goed was, danwel de bijbehorende c.
Deze zit in het spoelhuisje, maar kon zonder de boel te slopen niet zien of deze goed was.
In het schema staat ook geen waarde vermeld, maar in het schema van de werkende tuner stond 82p vermeld.
Een c'tje van 82p aan de onderkant gesoldeerd bleek na verstellen van de kern het probleem op te lossen.
De pennen 8 en 9 van het ic (TDA1576) hebben dan ook de opgegeven waarde volgens schema.
Wat ik nog steeds vreemd vind is de enorme spanningsval naar het stereo ic toe (TEA5580).
Dit is overigens ook zo in de goedwerkende tuner.
Kleiner maken van deze weerstand (8k2) heeft weinig zin, dan wordt het afkomende signaal ook kleiner.
Dacht dat dan de 19Khz toon wat beter door kwam want dat geeft nog wel wat storing met een zwakke zender.
Maar eerst de tuner goeddeels weer in elkaar zetten voor de laatste afregeling indien nodig.
De nodige onderdelen (kast, knoppen en schroefjes) was een hele zoektocht op zolder, maar alles is weer compleet.
Vond zelfs nog een bodemplaat van de bijbehorende cassetterecorder.
Had al een ander gemaakt, dacht dat ik die al eens ergens anders voor gebruikt had, maar niet dus.
Over het algemeen gooi ik weinig weg of het moet echt niet meer te maken zijn.
Deze apparatuur stond al tientallen jaren hier stuk te zijn, en dan kan er wel eens iets zoek raken.

Mvg. Dirk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks