Philps Pro12-Capstanmotor (Algemeen)

door wimromeijn @, 12-02-2026, 13:55 (2 uur en 43 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door wimromeijn, 12-02-2026, 14:45

Jouw schema was bijzonder behulpzaam. Omdat in mijn schema toonascondensator C415 ontbrak had ik een 2,5uF exemplaar gebruikt ipv 1uF. M3 zit conform schema aangesloten. Na het probleem van de condensator the hebben opgelost ging het al een beetje beter. Vervolgens het vliegwiel eruit gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Motor uit elkaar geprutst en het eenzame kogeltje op de bodem een laagje vet gegund. Alles weer in elkaar gezet en wonderwel bijna de juiste snelheid. De snaar wil over het lipje van de aandrijd pulley glippen. De afstand van bovenkant vliegwiel naar onderkant chassis heb ik ingesteld op 22mm. De handleiding stelt 26mm tot bovenkant chassis? Afijn, zodra het ingenieuse mechaniekje van de snelheidswisselaar is aangebracht blijftkan de snaar op zijn plaats. Er zit ongeveer 2 รก 3 mm speling in de as van M3. Wellicht is er een iets groter kogeltje nodig? Of is die speling normaal?

Ik snap niets van die wervelstroomrem maar heb dat laten staan zoals het was. Met een 3kHz testband krijg ik evenwel maar 2.870 Hz. Dus daar moet nog iets gebeuren. Heb het uitlijnen van het apparaat met een testband uitgesteld totdat het mechanisch allemaal klopt. De remmen zijn nu ook goed afgesteld. Luistert enorm nauw met die veertjes! Maar de Pro12 leeft weer. Nu op naar perfectie. Bedankt voor het schema dat enorm heeft geholpen om twijfels weg te nemen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks