digitaliseren van schema's (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-09-2012, 16:01 (4250 dagen geleden) @ françois
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-09-2012, 16:09

Scannen is toch de aangewezen manier. Ik ben een tijdje terug bezig geweest met het opstellen van een procedure waarbij de schema's in archiefkwaliteit gedigitaliseerd worden.

Voorwaarde is een goede scanner, liefst A3, die lossless kan scannen (er zijn scanners die intern met jpeg werken, dat geeft al direct artefacten en kwaliteitsverlies). Ik ben er inmiddels in geslaagd om vrijwel alle nabewerkingen binnen het gratis programma Irfanview uit te voeren. Gebruik en finetuning van vrije software onder Linux is in onderzoek, maar leverde vooralsnog minder efficiente pdf's op. Eventuele tussenstappen vinden in png, gif of tiff plaats zodat ook de resulterende pdf vrij blijft van artefacten.

Eindresultaat is 300 dpi met 4-bits grijstinten. Eventueel kleurenmateriaal in principe 24-bits. Bronmateriaal scande ik op 600 dpi in om bij bewerkingen geen onnodige verliezen te lijden.

Voor echte archiefdoeleinden dient ook OCR gebruikt te worden, dat is het volgende punt op m'n agenda.

Ook loop je aan tegen het ordenen, doorzoekbaar maken, bijhouden van revisies, vermijden van knip- en plakwerk (sommige beschikbare documentatie bestaat uit bonte collages van diverse brondocumenten).

Doordat ik andere prioriteiten heb ligt het project even stil, maar ik pak het zeker op en zal dan ook een whitepaper over de procedures schrijven.

Voorlopig samengevat: zolang je jpeg vermijdt en 300 dpi en 4-bits aanhoudt, zal de kwaliteit van het werk ongeacht de precieze procedures doorgaans goed zijn. Veel van de slecht- of onleesbare schema's die ook wel (uit vervlogen tijden) in omloop zijn, zijn iets van 100 dpi en 1-bits of jpeg, maar nog altijd beter dan niet beschikbaar! Alles is dus relatief.

P.S. Je vroeg naar eenvoudig. Het makkelijkste is natuurlijk een scanner die gelijk een pdf uitspuugt waar alle ingevoerde pagina's samen instaan. Met een beetje geluk kan je dan voldoende instellen om zonder nabewerkingen tot een acceptabel resultaat te komen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum