digitaliseren van schema's, als de scanner te klein is... (Toestel of techniek)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 12-09-2012, 17:05 (4246 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Piet Blaas, 12-09-2012, 17:08

Mijn ervaring is dat een macrolens sneller vervorming geeft dan bijvoorbeeld een "portretlens" zoals de Canon EF 100mm.
Hoe dichter je op het te fotograferen object gaat zitten, hoe sneller er trapeziumvervorming optreedt doordat de camera niet exact in hetzelfde vlak staat als het te fotograferen object en tonvervorming door de kromming van de lens.

Dat is niet mijn ervaring Ed. Ik fotografeerde 'vroeger' met mijn analoge Canon A1 met daarop een 50 mm macrolens, dat waren vertekeningsvrije foto's. Want zo'n lens is namelijk speciaal gecorrigeerd voor het dichtbijgebied.
(en inderdaad gebruikte ik films als Agfa Ortho).

Maar met de moderne camera's zijn er ook prima macrolenzen uitgebracht. Ik heb ervaring met de EF 100 mm macro en de EF-S 60 mm. Voor de APS-C camera's van Canon een super goede lens voor macrofoto's.
Voorbeeldjes, zojuist even snel uit de hand genomen.
[image]
[image]
Zie jij vertekening?
Ik niet, de enige ongerechtigheden die er te zien zijn, komen doordat het papier niet helemaal vlak lag of dat ik de camera niet precies recht voor het voorwerp hield. Zoals gezegd, even snel uit de hand genomen.

Met je conclusie ben ik het wel eens, met de scanner gaat het allemaal een stuk makkelijker. :-)
De klep zorgt ervoor dat het papier vlak ligt en de belichting is perfect, dat is met de camera lastiger te realiseren.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum