info over BC177A (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2020, 22:11 (1484 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2020, 22:28

Die weerstand is in plaats gekomen van een defecte(verbrande) emitterweerstand, die bestond uit twee weerstanden van 1 Ohm parallel, totaal dus 0,5 Ohm. Het was dus netter geweest als die witte weerstand niet o,68, maar 0,47 Ohm was geweest. Kennelijk had de reparateur geen weerstanden van 1 Ohm en ook niet 0,47. De versterker zal daarna niet minder gepresteerd hebben, maar echt netjes is het ook weer niet.
De versterker is uit het tijdperk van de lock-fit transistors en de germanium types, heel erg oud. Vrijwel alle transistoren zijn opgevolgd door veel betere types. Zo is een BC147 al bijna 40 jaar vervangen door een BC547. De BC177 kan zondermeer vervangen worden door BC557, die betere specs heeft. De nieuwe type transistoren gaan bijkans per kilo, terwijl eeb BC177 wellicht besteld moet worden.

Ook in mijn werkplaats heb ik maar een zeer bescheiden aantal diverse transistoren.
Kleinsignaal BC547 en BC557, tot 100mA, BC327 en BC337 voor wat grotere stromen. BC639 en BC640 voor stromen tot 1A en 100 volt, met als bijkomend voordeel dat de pin configuratie overeen komtm et de lay out van veel Japanse transistoren.
Voor transistoren die tegen een paar honderd volt moeten kunnen neem ik voor recente gevallen wel dezelfde types.
Omdat ik de foute componenten er altijd uit meet, is het aantal alternatieven wat ik moet bestellen meestal maar klein in aantal, ic ik heb doorgaans maar weinig onderdelen nodig om iets te repareren, meestal niet meer dam wat echt defect is. Daarvoor moet je dan wel een versterker na reparatie geconditioneerd opstarten, om te voorkomen dat die gelijk weer uitfikt als er nog een defecte component in zit.
Repareren is een vak en niet louter het vervangen van onderdelen. Het klinkt erg cru, maar helaas is het niet anders.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum