X22K201/05 k9 hikken (Toestel of techniek)

door Grastukker @, 14-03-2020, 13:39 (1502 dagen geleden)

Beste allemaal!

Ik ben Jeroen, kom uit Enschede en heb na het restaureren van een dafje, kevers en vele oude brommers afgelopen jaar een andere uitdaging erbij gezocht, namelijk oude tv’s. Naast een k7 ben ik sinds afgelopen week in het bezit van een philips k9 uit ‘73. Volgens de vorige eigenaar deed hij het 10 jaar geleden nog. Voordat ik de stekker erin stak heb ik eerst gekeken wat voor flybackcondensator erin zat aangezien ik door een bekende al de waarschuwing had gekregen dat mijn beeldbuis eraan kon gaan. Er zat een vervangend exemplaar in van 12n(vreemd want er hoort 11,5 in?) maar waardoor ik de stekker er wel in durfde te steken. Het bleef helaas alleen bij het bekende hikken: 1 seconde aan, met hoog frequente standaard tv toon, dan weer 1 seconde uit, gevolgd door 1 sec aan enz enz. Ook zag ik geen beeld. Na 4 seconden de stekker er maar uitgehaald want dat schiet niet op zo.
Nou vermoed ik dat de cascade kapot is zoals vaak schijnt, maar de waarde van de fbc vondt ik ook al vreemd, en er zit een vreemde diode tussen het voedingsdraadje van lijntrafo naar cascade.
Ik zal in de volgende post foto’s bijvoegen

Vriendelijke groeten,

Jeroen


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum