L6X38T versus 22RL798 (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-01-2022, 14:29 (866 dagen geleden) @ Pim V.

Het terugzetten van de schuifcontacten is een avondvullende klus als je er geen ervaring mee hebt. Af fabriek worden de contacten er aan de linkerzijde (de zijde waar de componenten zitten) in geschoven denk ik, want de pertinax strips lopen maar aan één zijde schuin af, waardoor inschuiven vanaf de rechterkant uitgesloten is. Dit omdat de stompe kant van de strips dan tegen de contacten in de groene "huisjes" aan loopt. Echter na montage van de componenten op de print is het niet meer mogelijk vanaf links in te schuiven, de componenten zitten in de weg. Ik heb dit opgelost door uit de sloper een stukje strip af te breken en deze als geleider te gebruiken. De geleider valt er dan links weer uit. (Zie de laatste 3 foto's).

Ik denk dat je dat heel slim hebt aangepakt.

De schakelaars zijn wel degelijk ontworpen op de mogelijkheid van het vervangen van de schuiven. Hier heb ik een tijdschrift uit 1963 dat helemaal aan miniaturisering is gewijd. Vanaf pagina 243 begint een hoofdstuk over de bandschakelaars en sectie 5 daarvan beschrijft universele schuiven voor servicedoeleinden.

Of je er dan ook in elk toestel even makkelijk bij kunt, is weer iets anders natuurlijk.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum