Versterker met kraak/ruis (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 13-09-2011, 10:06 (4622 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 13-09-2011, 10:13

Zo'n reparatie slaat natuurlijk nergens op. Voor hetzelfde geld is het een defecte transistor, of domweg een krakende schakelaar.
Electroliet uit een lekkende elco kan ook nog kraak geven. Op deze manier wordt het een hopeloze reparatie, met weinig kans op succes.
Beter is het om eerst de fout in te dammen, bepalen of het probleem in de voor of eindversterkers zit etc. Is het in beide kanalen aanwezig etc. Vaak hakt de "monitor" schakelaar als die aanwezig is , de versterker fysiek in twee delen. Houdt de ruis/kraak dan op, weet je in elk geval dat de voorversterkers het probleem geven.
Het gegeven advies lijkt hetzelfde als het vervangen van een accu als de auto niet start. Zonder diagnose iets vervangen, want dat was het vorige keer ook. Jammer... kans gemist.
Ik weet dat deze bijdrage niet erg helpt om de versterker te repareren, maar ik denk dat op deze manier, vervangen, sneller en goedkoper is.


Soundman2

Tja , de versterker is weer kraakvrij en ik zat al aardig in de richting met het in "stukken hakken " van de versterker.
Alle adviezen ten spijt, hier volgt de reparatie.


De fout zit op de eindversterkerprint. Dat volgt uit de eerste diagnose.

Achterop de versterker zit een doorverbinding van de voor naar de eindversterkers. Die doorverbinding heb ik even verwijderd en het was meteen duidelijk dat de eindversterker het probleem had, want de kraak was er nog.

Nu moet ik toegeven dat de ervaring ook een rol speelt bij deze reparatie.
De eindtrappen zijn gelijkstroom gekoppeld en de kraak is dus op vrijwel alle componenten aanwezig en lastig eruit te meten.
Evenwel hebben de toegepaste transistors verzilverde pootjes en rondom die pootjes vormt zich soms zilveroxide, dat enigszins geleid en dat geeft de krakende verbinding.
Dit fenomeen kwam ook voor in het buizentijdperk, toen de rimlock buizen nog verzilverde pootjes hadden. Daar kwam ook zo'n afzetting voor, met kraak als gevolg. Zilveroxide lost op in ammonia en kan daarmee verwijderd worden, waardoor de fout verholpen is. Bij transistoren zou dat ook kunnen, maar gezien de prijs van die dingen is een nieuwe transistor handiger.
De versterker gaat nu een paar dagen in duurproef.
Ik heb een foto aangehecht en daarop is te zien dat rond het linkse aansluitdraadje van de linkse transistor een aanslag laagje zit. De rechtse transistor is identiek en die heeft er weer geen last van. Het is denk ik niet zinvol om alle transistoren uit te wisselen.
In dit geval heb ik beide transistoren vervangen, omdat ze in een differentiaaltrap zitten en dan is het beter als ze gelijk zijn.

De foto:
[image]

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum