Versterker met kraak/ruis (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-09-2011, 14:01 (4620 dagen geleden) @ Laurens48711

Mooi dat het gefixt is :) maar mag ik dan toch even mezelf quoten:

Hoi Lee,

Als je hem toch open hebt liggen kijk dan meteen of er aan de transistoren geen zwart geoxideerde pootjes zitten en of de instelpotmetertjes geen geoxideerde lopers hebben, vooral de 2SC458 is een beruchte transistor met dat probleem en dat kan voor de meest vage klachten zorgen, zoals je die beschrijft, dus dat zou ik eens uitzoeken, want de versterker is het echt wel waard om te reviseren. Vind ik dan hè:-D

Groeten,

Laurens.


Neemt niet weg dat het gaat om het eindresultaat en dat de versterker het weer doet :-)

Groeten,

Laurens.

Volgens mij doel je nu op de zwart geoxideerde pootjes bij de transistors. die pootjes zijn kennelijk verzilverd en daar komt dan het zilveroxide vandaan.
Deze klacht komt vaker voor bij oude transistorschakelingen.

Ik houd echter niet van allerlei onderdelen zonder meer uitwisselen. In dit geval had het uitwisselen van bijv. de elco's niets opgeleverd. Wel loop je het risico dat bijvoorbeeld een slechte soldeerverbinding weer een tijdje werkt, omdat de printen een paar maal bewogen zijn. Het lijkt er dan op dat de fout verholpen is, maar je kunt er op rekenen dat het na een tijdje weer mis is.
Daarom, als het enigszins kan, de fout er uit meten.
Soms werkt domweg uitwisselen van een aantal onderdelen wel, maar als je je leven lang gerepareerd hebt, weet je dat dat maar in een klein percentage van de reparaties de snelste methode is. Bovendien leidt het tot minder onderdelen verbruik, hetgeen de reparatiekosten weer drukt. Klanten zitten niet te wachten op dure reparaties.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum