vervolg op de “Standard SR160S” cassette recorder reparatie (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 28-10-2023, 21:47 (182 dagen geleden)

Hierbij het vervolg op de “Standard SR160S” cassette recorder reparatie van afgelopen juni. https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=75186
[image]
Het probleem is dat 1 kanaal een stuk zachter speelt als het andere. Ik heb een nieuw schema getekend, het oude van juni was incompleet en er zaten wat foutjes in. Het bovenste kanaal in het schema heeft het lagere signaal.
[image]
[image]
Ik heb een cassette bandje opgenomen met een 1kHz signaal, als ik dit afspeel meet ik met de scoop op de uitgang van het bovenste kanaal een ~20% lager signaal vergeleken met de uitgang vh andere kanaal. Ik heb de ingangen van beide kanalen kortgesloten, zo weet ik zeker dat beide kanalen hetzelfde ingangssignaal krijgen. Op de basis vd 2e transistor (alle zijn vh type 2SB440) staat ook 20% minder signaal. Mijn scoop is niet gevoelig genoeg om rond de eerste transistor signaal te meten. Je zou dus denken dat het probleem rond de 1e transistor zou moeten zitten, deze krijgt immers hetzelfde ingangssignaal maar levert 20% minder uitgangsspanning als zijn vriendje in het andere kanaal. Als ik gelijkspanningen ga meten bij deze 1e transistor zie ik over basis- emittor 0,06V, dat moet toch 0,6V zijn bij PNP? In het andere kanaal staat over dezelfde transistor 0,09V. Zie gemeten spanningen in het schema. Bij de 2e transistor basis emittor spanningen zie ik een groter verschil tussen beide kanalen 0,04V en 0,13V zou het probleem dan toch daar zitten? Alle weerstanden met een vinkje rond deze eerste transistor heb ik losgehaald, doorgemeten en goedbevonden.

Het volgende heb ik al geprobeerd :
- Ingang en uitgang koppelcondensator (4,7uF) van het defecte kanaal vervangen, geen resultaat.
- De emittor elco (33uF) van het defecte kanaal vervangen, geen resultaat.
- De eerste transistor omgewisseld tussen beide kanalen, geen resultaat.
- De toonregeling (blauwe draad) losgehaald, geen resultaat.
- De witte draden naar de volume potmeters verwisseld tussen de kanalen, geen resultaat.
Pfff waar kan het toch aan liggen? Graag hulp.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum