vervolg op de “Standard SR160S” cassette recorder reparatie (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 29-10-2023, 21:05 (181 dagen geleden) @ Maurice

Hi Maurice, bedankt voor het meedenken, vindt mijn antwoorden hieronder. Het is een enorm gepriegel en kost daardoor veel tijd om de juiste dingen los te halen omdat alles zo dicht op elkaar zit. Daarna moet ik weer gedeeltelijk monteren om draaiend te testen...

Haal eerst maar eens die toon regeling er af.
Loper los maken.

Ik had de toonregeling al losgehaald dmv het loshalen vd blauwe draad, zie mijn eerste bericht.


Dan met meten goed opletten dat je de BE van de transistor goed meet tov juiste massa
Evt echt op de pootjes zelf meten.

Met dat PNP zit je zo verkeerd.
Omdat massa de Plus is.

Ik heb alle transistor-instelspanningen gemeten zie schema.


Vervolgens ga je dat stukje los halen wat aan schakelpoot 3 zit.
2x een R en een C.
Haal daarvoor dus los die weerstand die aan de ELKO emitter 1e transistor zit.
Ben je ook dat filter netwerkje kwijt.

Dat heb ik nu gedaan.


Wat is het effect nu?

Dit verergerd het verschil tussen beide kanalen; ik meet nu 70mV top-to-pop het slechte en 700mV op het goede kanaal


Die 1e transistor Emitter kant, we zien een Elko, weerstand in serie met parallel een weerstand.
Vervolgens zien we ook ingangssignaal 2 weerstanden van BASIS na de Basis koppel elko.
Dat is denk ik terug koppeling.
Haal die ook maar even los.

Ik heb de 47k weerstand (volgens mij de terugkoppeling) alleen in het slechte kanaal verwijderd, nu doet deze niets meer, blijkbaar een essentiële weerstand?


Weerstand waarde zou significant tov die Emitterweerstand die DC instelling bepaald.
De weerstand recht onder die emitter, die moet altijd blijven zitten uiteraard.

Omdat je toch alleen tbv test en enkel 1 toon hebt maakt even al die filters en toon regeling niet uit.
We willen even terug naar de basis versterker zonder al die tierelantijnen.

Nu moet toch langzaam aan die versterker leven gaan geven.

Ergste geval haal je elko los na 2e Transitor en sluit die aan (plus zijde daarvan) op de potmeter van de andere kant, waar je die elko even er uit haalt.

Koppel elko? Maar dan breng je het uitgangsignaal vd ene naar de andere kant, wat bereik je daarmee?

Fijne avond nog,

Ludo


[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum