Tulip Compact PC2 (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 14-02-2024, 08:27 (76 dagen geleden) @ henk vdb

Vooral de laatste foto laat zien dat er nogal wat schade is. De HD146818 is het RTC/RAM ic waarvan de RAM gebruikt wordt voor het opslaan van BIOS instellingen. Het IC zit op een voetje en er is flink wat groene oxidatie te zien. Ik zou in ieder geval het voetje van dit IC vernieuwen, na verwijderen van de oude voet zo goed mogelijk eronder schoonmaken, het "aanvreet proces gaat anders gewoon door en de uit de batterijen vrijgekomen zuren kunnen allerlei ongewenste weerstanden gaan vormen. Ook deels onder de voet voor een eventuele coprosessor is de aantasting zichtbaar. Ik zou er niet teveel van verwachten, maar proberen kan altijd natuurlijk, je hebt niets te verliezen. Echt betrouwbaar zal het niet worden.

Ik heb vrij goede ervaringen met pure huishoudamonia op wattenstaafjes om aangetaste contactveren in batterijvakken enigzins te ontdoen van de rommel. Voor wat het waard is, dit bord heeft een flinke aanval te verduren gehad....en alles waar het onder gekomen is zou je moeten verwijderen om goed te reinigen, zowel de onderdelen als de print.

Is het ook niet een optie om het beschadigde gebied een tijdje behoorlijk in de azijn te zetten? of veroorzaak ik dan weer andere problemen ?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum