Een film maken met printplaten (Algemeen)

door MarcelvdG @, 18-07-2024, 00:14 (52 dagen geleden) @ justinbentvelsen
Gewijzigd door MarcelvdG, 18-07-2024, 00:29

Mijn naam is Justin Bentvelsen, ik ben een video-kunstenaar met een voorliefde voor technologie en gadgets. Momenteel ben ik bezig met een nieuwe film van mij genaamd Dark Matter. Een film over e-technologie en de impact hiervan op de mens en aarde.

Logline van Dark Matter:
Tijdens een reis door vreemde, geleidelijk transformerende landschappen, observeren we de verschillende fases in de levensloop van een chip; als het ware de hersenen van alle slimme technologische apparaten. Echter is niets wat het lijkt in deze verontrustende trip.

Een van deze transformerende landschappen gaat een 'technologisch' landschap worden. Dit landschap gaat een maquette worden dat bestaat uit printplaten, andere printplaat onderdelen en 3D geprinten onderdelen waar de camera doorheen zweeft.


Bedoel je met "verschillende fases in de levensloop van een chip" ook de fabricage van een chip? Ik denk dat je dan in Nijmegen of in het buitenland moet zijn, voor moderne chips liefst in Taiwan. Bij EPROM's, een ouderwets type geheugenchip, kun je de chip overigens zien zitten door een venster in het huisje.

Wat printen betreft: ik denk dat het advies van Maurice om eens in een kringloopwinkel te kijken nog niet eens zo gek is. Bijna alle elektronica van 40 jaar of jonger zit vol met printplaten, al zal het wel lastig worden om hele grote te vinden. Voor stampvolle printen kun je misschien moederborden van oude computers gebruiken.

Mocht je nog ergens printplaten zonder onderdelen voor kunnen gebruiken: ik heb een paar flinke onbestukte printen op zolder liggen die daar al jaren ongebruikt liggen. Ze waren ooit bedoeld voor prototypes voor een bedrijf in airborne wind energy (windenergie met zweefvliegtuigjes of vliegers in plaats van molens) dat helaas failliet gegaan is. Als je er wat aan hebt, mag je ze hebben.

Ik heb er ook een bestukt exemplaar van dat je lenen mag, maar daar zitten enorme supercondensatoren op. Die print ziet er ook wat amateuristisch uit: handmatig gesoldeerd, draadjes om wijzigingen door te voeren en zo.

Ik weet niet of je de film Koyaanisqatsi uit 1982 kent, maar de beelden van chips die daarin zitten zijn vooral beelden van de productietest op de siliciumplak (oftewel wafer). Ik denk dat je daarvoor ook in Nijmegen of het buitenland moet wezen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum