Een film maken met printplaten (Algemeen)

door M. van Dijk @, Moergestel, 19-07-2024, 16:43 (90 dagen geleden) @ justinbentvelsen

Dag Justin,

Zoals velen al hebben aangegeven, dit soort printen worden met name in de hoog frequent techniek toegepast. GSM, telecom etc. Wij ontwikkelen vergelijkbare printen voor lab apparatuur, maar ook bij ons zitten we vast aan hele stricte NDA's. We scrappen zelf de printen, onderdelen worden hergebruikt, de rest gaat door een shredder, het is niet zozeer de waarde van de printplaat kwa grondstoffen maar meer het gedachtengoed erachter... Het is een echte niche sector. Zeker dit soort grote printplaten ongelofelijk waardevol om te laten produceren, zal een groot bedrijf zijn geweest...

De kaders zijn met name gebruikt voor het afschermen van stukken elektronica. De kans is hèèl groot geweest dat hierop nog een aluminium plaat heeft gezeten waar holtes uit gefreesd waren ter afscherming. Je zou eens kunnen proberen bij een aantal RF bedrijven aan te kloppen voor oude prototypes, wellicht eens informeren bij universiteiten?

Een "stad structuur" zoals deze ga je waarschijnlijk niet meer tegenkomen. Maar printjes ter grootte van een A4tje zou je ook in China kunnen laten produceren. Zal rond de 100-200 euro liggen bij minimale afname. Maar het kopen van oudere labapparatuur puur en alleen om te slopen voor een kunst project is ook niet bepaald circulair en schaadt onze sector volgens mij meer dan dat je er aan bijdraagt. Zeker gezien deze techniek als een slecht voorbeeld zou dienen voor een gemiddelde printplaat...

Ik heb nog een flinke stapel printen liggen, uit hopeloze apparatuur gevist. Een beetje van rond de jaren 60/70 (strict analoog) die je zou mogen lenen voor je project. Ze liggen hier met name te verstoffen voor reserve onderdelen voor de reparatie van mijn persoonlijke collectie labapparatuur. Wellicht zonder de stad structuur, maar wèl meer van toepassing voor educatieve waarde...

Groeten,
Mareijn


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum