aardbrom Phl AF967 - Aha de reden draad los (Toestel of techniek)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 27-02-2012, 08:28 (4464 dagen geleden) @ Maurice

Interessant fenomeen.

Het valt niet altijd mee om het helemaal bromvrij te krijgen. Soms is een andere verbindingskabel (heten die geen "inter-link" tegenwoordig ;-) ) de oplossing. Ook al meten ze goed door, en lijkt de afscherming perfect.
De connectors reinigen helpt ook wel eens. Ondanks de relatief hoge imnpedanties (t.o.v. de overgangsweerstand van een vuile connector) is een niet perfecte massa-aansluiting van de kabel toch vaak goed hoorbaar door brom.

Bij mijn Technics SL110 heb ik indertijd (1981 of zo) de voedingstrafo uitgebouwd en in een paart kastje gezet. Anders hield ik toch altijd een miniem soms hoorbaar brommetje over. Arm zelf was keurig afgeschermd en aangesloten (SME 3009 IIIS) en veranderen van de element aansluitingen hielp ook niet. Het bleek toch inspraak op het element zelf te zijn. En dan helpt eigenlijk alleen afstand.
Nadat de trafo in een apart kastje zat, was hij helemaal stil. Zelfs met opengedraaide volumeregelaar, wat met een plaat erop natuurlijk niet zou kunnen wegens heeel veel te hard.

Ik heb een prototype (vroeg demo-apparaat) van de Stax SRA-14S (voor- en koptelefoon-eind-)versterker. Die heeft de voedingstrafo in de kast. Het heeft me veel experimenteren gekost om hem redelijk bromvrij te krijgen. Zoals de fabriek het had gedaan werkte het niet goed. Alle latere productie-exemplaren hebben dan ook een externe voeding!

Vroeger had je nog veel verbindingen met de 5-polige DIN-stekers, en die waren qua brom niet het slechtste vind ik. Alles is mooi afgeschermd en de massa(afschermings)draden lopen zo dicht bij elkaar dat er geen bromlus kan ontstaan. Bij losse kabels voor de beide kanalen helpt het ook wel als je ze om elkaar heen draait. Een gebalanceerd systeem zou ook zijn voordelen kunnen hebben, maar met ongebalanceerd is het eigenlijk ook altijd storingsvrij te krijgen.

Een goede keuze van aardpunten is ook erg belangrijk, en niet alleen bij zelfbouw. En slechts 1 apparaat aan de randaarde (de voorversterker in principe).

Achteraf is het vaak allemaal gemakkelijk praten. Goed dat je het bromprobleem in ieder geval op hebt kunnen lossen. Soms heel erg hardnekkig zonder dat je meteen ziet wat er nu eigenlijk mis gaat. Ook al heb je alle kennis in huis.

Groetjes,
Jac


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum