Absolute fase (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 05:29 (4376 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 26-07-2013, 06:03

Het absoluut fazeverhaal gaat evengoed op voor een monosignaal uit één luidspreker.(voor diegene die het kan horen)

Dat is ook hetgeen ik begrepen heb uit de artikelen die ik heb gelezen.

Omdat het toch te warm was om lang uit te slapen heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat te fröbelen.

[image]

Iemand die beweert dat een luidspreker niet de absolute fase weergeeft, kan dus blijkbaar het verschil horen tussen het bovenste en het onderste plaatje. De trompet of welk instrument dan ook "behoort" te beginnen met een positief gaande golfvorm. Als de golfvorm negatief gaand is zoals op het onderste plaatje, noemt hij dit "uit fase".

De oorzaak dat dit verschil merkbaar zou zijn zou worden veroorzaakt door de eigenschappen van de trilhaartjes in het binnenoor.

Ondanks alle beweringen die ik heb gelezen blijf ik sceptisch....
Het zou ook inhouden dat je bij het beluisteren van muziek constant met je vinger aan de knop voor de faseomkering moet zitten, want zoals Ronnie van Dalen terecht opmerkt zal elke opname in fase verschillen door het aantal versterkertrappen die het signaal heeft doorlopen.
Niet alleen van je eigen versterker en cd-speler, dat is een statische situatie, maar wat er aan de kant van de opnamestudio is gebeurd zal variëren.
Lijkt me uiterst vermoeiend.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks