Absolute fase (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-07-2013, 19:19 (4147 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Interessant deze draad,

Het in of uit fase naar gehoor toe geloof ik niet zo in, of de toon eerst positief dan wel negatief binnen komt, in tijd gezien is dat lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Eerder denk ik aan het dynamo gedrag van de luidspreker.
Bedoel.
Geef een slag van een trom en de spoel zal na trillen.
De demping bepaald hoe snel de spoel stil valt.
Je wilt natuurlijk een ideale versterker hebben waarbij de luidspreker 100% het signaal blijft volgen, maar na een stevige slag zal en blijft de boel natrillen.
Volgens mij valt deze niet 100% stil.

Vervolgens genereert dat spanning retour, immers een spoel trilt in een magnetisch veld.

Dát terugvloeiende signaal dat gaat retour versterker.
Nu daar zitten de verschillen in versterkers tov luidsprekersystemen.
En door dat gedrag reageert per type LS en per type versterker het gezamenlijk totaal gedrag van de impuls.
Het dempen daarvan geschied bij mijn weten ook in de versterker en niet in de luidspreker.
Daarom een luidspreker A op versterker B zal deze A op een versterker C totaal anders klinken. Dat heb ik reeds jaren gelden proef ondervindelijk bewezen bij een luistersessie.

Tevens is dat gedrag met name fase gevoelig, immers die demping moet in de versterker opgevangen worden.
Ik kan mij indenken dat de retour spanning de fase daarvan grote invloed kan hebben op detaillering en verder gedrag versterker.

In zo verre zou het verhaal absolute fase moeten kloppen, maar dan niet richting het oor maar richting de versterker.
Dus luidspreker retour richting versterker moet zodanig zijn dat na een percussie slag het retour spanning signaal zodanig geen invloed heeft op een opvolgende aansturing.

Een 2e aspect zou kunnen zijn, wat gebeurt er met een luidspreker bij een percussie slag naar binnen toe cq naar buiten toe.
Bij een complex toegevoerd signaal kan dan de spoel zich relatief reeds al 1 richting op bewegen waarbij vervolgens nog eens een harde percussieslag boven op komt.

Ik ga nog eens rustig een luidspreker zitten bekijken tijdens zijn werk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks