Absolute fase (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 26-07-2013, 09:40 (4148 dagen geleden) @ soundman2

Versterkers horen, zoals het heet "fase rein "te zijn. Een positieve spanning op de ingang, hoort een positieve spanning op de uitgang te geven.

Bij een versterker zoals die in de woonkamer of in een zaal staat is dat in de hand te houden bij het ontwerp van de versterker, maar hoe zit het met radio-uitzendingen? De keten tussen microfoon in de studio en luidspreker in de kamer is dan zo lang en bestaat uit zoveel schakels dat controle op de fasereinheid wel een heel ingewikkeld proces wordt.

Absolute fase:
Bij slagwerk, zoals de grote trom van een drumstel kan ik me iets voorstellen bij absolute fase. Een slag op de trom begint aan de voorzijde (de andere zijde van de drummer) , met een positieve uitslag. Een luidspreker zou dus hetzelfde moeten doen.

Dat vind ik een mooi voorbeeld. Zover had ik nog niet doorgedacht.
Ik zie echter ook een aantal beren op de weg. De ruimte waarin de band of het orkest staat is niet "akoestisch dood", er treden reflecties op van wanden, plafonds en vloeren. De reflecties komen enigszins verzwakt ook bij de microfoon aan. En ze hebben door de afstand die wordt afgelegd niet dezelfde fase als het geluid dat direct van de trom afkomt.
De fasereinheid en de absolute fase worden daardoor toch verstoord, dunkt me.

Voer voor puriteinen, zoals ik het zie.

Dat lijkt mij ook.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks