Absolute fase (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 14:11 (4148 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Versterkers horen, zoals het heet "fase rein "te zijn. Een positieve spanning op de ingang, hoort een positieve spanning op de uitgang te geven.


Bij een versterker zoals die in de woonkamer of in een zaal staat is dat in de hand te houden bij het ontwerp van de versterker, maar hoe zit het met radio-uitzendingen? De keten tussen microfoon in de studio en luidspreker in de kamer is dan zo lang en bestaat uit zoveel schakels dat controle op de fasereinheid wel een heel ingewikkeld proces wordt.

Absolute fase:
Bij slagwerk, zoals de grote trom van een drumstel kan ik me iets voorstellen bij absolute fase. Een slag op de trom begint aan de voorzijde (de andere zijde van de drummer) , met een positieve uitslag. Een luidspreker zou dus hetzelfde moeten doen.


Dat vind ik een mooi voorbeeld. Zover had ik nog niet doorgedacht.
Ik zie echter ook een aantal beren op de weg. De ruimte waarin de band of het orkest staat is niet "akoestisch dood", er treden reflecties op van wanden, plafonds en vloeren. De reflecties komen enigszins verzwakt ook bij de microfoon aan. En ze hebben door de afstand die wordt afgelegd niet dezelfde fase als het geluid dat direct van de trom afkomt.
De fasereinheid en de absolute fase worden daardoor toch verstoord, dunkt me.

Voer voor puriteinen, zoals ik het zie.


Dat lijkt mij ook.

Die fasereinheid bij versterkers is vooral van belang voor installateurs en bijv. muzikanten. Ze gebruiken een veelheid aan versterkers en het zou de uitwisselbaarheid bemoeilijken, als de fase aan de in en uitgang telkens anders was.
Zo zijn er ook afspraken voor microfoons en luidsprekers.
Een positieve geluidsdruk op een microfoon geeft een positieve spanning op de klem die aangeduid is met + (plus)
Voor luidsprekers geldt. Een positieve spanning op de pluspool soms gemerkt met + of een stipje verf, geeft een positieve geluidsdruk, m.a.w. de conus maakt een beweging naar voor.

Nu je het toch hebt over reflecties in de opnameruimte etc, is het aardig om te weten, dat vaak niet eens alle artiesten aanwezig zijn in de studio. Op meersporenmachines worden de diverse artiesten en instrumenten vaak separaat opgenomen, waarna er later een mix van wordt gemaakt..........
Je wil niet weten waarover technici zich druk maken bij bijv live opnames van concerten etc. Zelfs de luchtvochtigheid wordt er in betrokken.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum