problemen videocenter na ombouw 26c868 (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 09-12-2014, 20:42 (3645 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik heb geprobeerd de volledige doc van het videocenter te mailen maar de mails komen niet aan.
e.e.a. is anders qua opbouw.
Het chassis en de modules (o.a. controll module) zijn het zelfde als die van de 868.
Maar nu komt het.....de computer en bediening is heel anders opgebouwd ookal zal de werking het zelfde zijn.

Duidelijk is nu in ieder geval dat die 12V op lijn a t/m e aanwezig dient te zijn.
Ik vond het al vreemd , al kijkend naar het schema , dat dit eventueel zou moeten zakken.
Maar ik ben geen expert dus voor de zekerheid toch even nagevraagd.

De lijnen a t/m d voor de signalen naar de lidi zijn andere lijnen , deze lopen rechts van de a t/m e lijnen voor de controll maar worden ook door de processor aangestuurd.
Dit staat behalve dat de processor dit ook aanstuurd los van de controll lijnen.
Dit gedeelte werkt gewoon en word ook opgeslagen en onthouden.

Het omschakelen van de kanalen gebeurd nadat:

1: de tientallen op het display gewijzigd zijn.
2: lijn e hoog gaat om de search te blokkeren
3: de eenheden op het display gewijzigd zijn
4: lijn e laag gaat om de search vrij te geven
5: een puls aan de program change lijn gegeven word.

Dan pas word het commando aan de controll module gegeven om daadwerkelijk van frequentie te veranderen.

De processor geeft al deze commando pulsen voor zover ik kan beoordelen zoals het hoort.
ook word de print , kleine beeldbuis , display ect. voor het vcc gebeuren ingeschakeld bij het kiezen van pr 00 , dus de procerssor stuurt wel.
Echter de pulsen voor de controll aan te sturen dienen versterkt te worden door het IC326.
De pulsen komen op het ic aan , echter er komt niet veel zinnigs uit , en als er al iets uit komt is dat zwakker dan voor het ic of er staat een gelijkspanning die er niet hoort te zijn.
Van pulsen is in ieder geval geen sprake.
Daardoor heb ik een zeer sterk vermoeden dat het ic dood is.
Ik neem aan dat om het ic te laten werken de +5v op poot 14 en - op poot 7 genoeg moet zijn, en als ik dan op de ingang iets invoer dit versterkt er uit moet komen zonder dat er gelijkspanning o.i.d. op de uitgangen dient te staan.

Wat ik heb gedaan om de search tijdelijk aan de praat te krijgen:

Ik heb de pull up weerstanden (waar voor dienen deze? voor het ic of is dit een deel van de schmittriger schakeling) losgekoppeld zodat de 12V van de lijnen a t/m e weg is , hierdoor werkt de search gewoon zoals het hoort.
Alleen dit kan niet de bedoeling zijn , die 12V op lijn e moet op de een of andere manier omlaag kunnen , want tenslotte stuurt de processor ook op deze lijn (hoog/laag om de search te kunnen blokkeren).
Is e hoog dan werkt de search niet en is e laag werkt de search wel door het spanningsverschil.
Dit word dus door de prosessor geregeld en door het ic versterkt.
Maar als er achter het IC 12V aanwezig blijft vanaf de pull up weerstanden hoe wil hij dan laag kunnen gaan en de search vrijgeven.

kort samengevat wat hij wel doet:

* processor stuurt lidi module aan en dit geheel werkt volledig.
* lidi lijnen a t/m d staan los van de lijnen a t/m e voor de controll
* aan de uitgang van de processor t/m de ingang van ic326 word juist aangestuurd
* het gehele vcc gebeuren word ingeschakeld bij kiezen van prg 00 dit is ook juist

wat hij niet doet:

* enige zinnige vorm van aansturen op de uitgang van ic326 (geen versterkte puls en dc spanning aanwezig)
uitgang ic aan lijn e veranderd dus ook niet in hoog/laag enz.

Gr Bjorn

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks