problemen videocenter na ombouw 26c868 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-12-2014, 22:22 (3642 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Maurice,

Wat betreft de por sturing op de controll unit:

De por spanning vanaf TS801 naar de lidi en uComp. gaat is inderdaad niet aanwezig na het opstarten.

nu begrijp ik ook waarom dan ook de +15 boven de schmittrigger weg valt , deze is rechtstreeks met de collector van ts801 verbonden en word ook naar 0V getrokken.

Dit zorgt er dan ook voor dat de spanning naar de lijnen a tm e via de pull up weerstanden laag is bij het inschakelen en heel snel naar 12V schiet.

Weer wat geleerd :-D

Een schakeling leren begrijpen is altijd leuker dan gewoon weten wat er aanwezig moet zijn zonder te weten waarom dat zo is.

Wel vreemd vind ik die +5B die boven het schmittriger netwerk zit , deze kan via diode D309 toch nog altijd naar de uP lopen?
Dan gaat daar de spanning toch niet naar 0V?

edit: nu zie ik het die +5 word via de diode d810 ook omlaag getrokken samen met de +15.
Die diodes zorgen er voor dat de +5 en +15 niet "bij elkaar kunnen komen" maar wel omlaag getrokken kunnen worden via ts801.

Die +15 viel me al op dat die afwezig was , want ik dacht toen nog als die er zou zijn zouden de pull up weerstanden geen spanning krijgen en de lijnen a tm e spanningsloos zijn.
Ik dacht in eerste instantie dus ook dat hier de fout zat!
Maar die 12V op de lijnen a tm e blijkt door het ic geregeld te worden.

Verder lijkt de por ook gewoon te werken , anders starte de uP niet op en kon hij dus ook het display en lidi functies wijzigen , en het vcc gebeuren activeren toch?

Wat een leerzame avond zeg! :-D

Mijn , in deze zaak , meer voorgevoel dan kennis wees wel vaak ik de goede richting IC326 , maar ik twijfelde erg tussen het por , schmittrigger gebeuren en de werking van het IC.
Nu is door jullie veel opgehelderd en ben ik 99% zeker dat het ic de boosdoener is.

Nu de pull up weerstanden weer aansluiten en een nieuw ic aanschaffen dan zal snel duidelijk worden of dit ook daadwerkelijk de oorzaak is.

Waar haal ik dit ic trouwens vandaan? ik zocht deze week bij conrad op het nummer 74C907 maar dan kwam ik op een ander nummer uit en ik weet echt niet of die geschikt is.

Gr Bjorn

74C906 of 74C907? de laatste is een inverterende buffer!

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks