Grote elco's vast zetten, maar met welke lijm of kit? (Toestel of techniek)

door snameroc @, Etten Leur, 03-06-2015, 22:07 (3470 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Het is jammer dat juist jij met zoveel kennis inhaakt op deze high end materie.
Natuurlijk is mooi een kwestie van smaak en vaak niet te meten. Maar wat maakt dat uit het gaat juist om het plezier wat men er aan beleeft. Dat iemand blij wordt van nieuwe condensatoren dat mag toch. Een heel ander voorbeeld is een schakelende voeding uit een moderne tv. Met de ene elko doet hij het prima en met de andere nieuwe wil hij niet starten als je dan gaat meten blijken de verschillen minimaal te zijn als met de beschikbare meetapparatuur al te meten zijn. De tv bewijst dat er een verschil is. De eerste generatie dvd spelers konden om ze verkoopbaar te houden ook cds afspelen alleen een kenner vond ze vaak niet klinken (inclusief ik) als je dat in meetwaarden wil omzetten begeef je je in tiende procenten verschil. als je al de juiste meting uitoefend om dat gehoorde verschil "inzichtelijk" te maken. In de hoogtij dagen van bandopnemers had je vervormings meters van exotische prijzen en die gaven inzicht in de kwaliteiten. als je een cd speler meet met zo een ding wat je op de dag van vandaag voor een appel en een ei koopt zijn ze allemaal goed.
Verder moeten we eerlijk zijn en zijn de meeste hier al wat ouder en horen bijlange niet meer zo goed als vroeger en hebben nu apparatuur waar we vroeger alleen maar van konden dromen. Als ik een modern top 40 nummer leuk vind ken ik dat voornamelijk van de autoradio als ik dan eens in een zeldzaam moment nog een cd koop valt het tegen op de "semi highend stereo" in de woonkamer niet omdat die niet goed is maar omdat ik het nummer voornamelijk ken van de akoestiek van de auto.
Verder zijn de meeste "echte"cd spelers allemaal meer dan 10 jaar oud dus net zo goed als de tracking minder accuraat wordt doordat het servomotortje wat minder koppel heeft hebben de elcos in het analoge deel ook last van veroudering. Mooi voorbeeld is de beruchte cd 100 met zijn spanningsverdubbelaar van de negatieve spanning.
Net zo goed als ik een kopie cd aan het geluid er over het algemeen uithaal tov een origineel, dan praat ik maar niet over de doorsnee mp3 of andere computer muziekbronnen.
Dan mag een liefhebber toch zeggen dat hij het hoort en het beter vind en ja met nieuwe elkos komt het dichter bij de gedachten van de fabrikant. En ook dat is een compromis waar vaak nog wel winst te halen is.
Resumerend ik vind het ronduit storend dat je iedere keer er zo in klimt en meestal niet terecht. En als laatste er is natuurlijk ook onzin in de branche maar laat de echte vakman de wijste zijn en zich niet mengen in zo een discussie.

Johan

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks