Grote elco's vast zetten, maar met welke lijm of kit? (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-06-2015, 22:23 (3470 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Ten eerste heb jij nu net toevallig wat meer ervaring in de wensen van
je weergave.
Dit uit je serieuze ervaring.

Ik heb 25 jaar geleden geleerd gekregen hoe de digitale signaal verwerking van een CD in zijn werk gaat.
Met al haar compressie technieken.
Ook de manier hoe bv de reeks data gegenereerd als regelmatigestroom die op de plaat komt, omdat anders er geen spoor is om af te
tasten bij gebrek aan data.

En verder ook welke percentages/delen in de signalen gemist worden.

Dat is op Bit niveau de data string die op een CD plaat komt te staan.
Vervolgens wordt bij aftasten weer een berekening op los gelaten, fout correcties etc..en tot een analoog signaal komt.
Heb er nog aan gerekend.

Helaas heb ik die doc's niet meer, maar kwamen recht uit de Philips stal.
Zal vast op internet wel ergens weer te vinden zijn in uitgebreide vorm.

Nu zijn er veler DAC IC's toegepast in CD spelers.
Voor je enig optie van wijziging gaat toepassen verdiept men zich eerst hierin
of de basis van je speler al aan de eisen voldoet.
De verschillen tussen DAC's kunnen zeer significant zijn.

Om verder te sleutelen aan analoge deel dan nog weet je niet wat je referentie signaal is, dus de start met je gegeven bitstream.
Dat men door wijzigingen aan te brengen in het analoge deel van de CD speler waarnaar de wens van de gebruiker wordt aangepast
en niet naar een verbeterde weergave van werkelijke signaal omdat dat de onbekende X is.
Tenzij men in de studio gestaan heeft bij die opname.
Tenzij men de afgelezen bitstream heeft bekeken en daar conclusies van fouten uit heeft kunnen concluderen.
O.a. bv de bekende 0-meting is dan lastig uit te voeren.

Daarom noemde ik dat je door gesleutel aan de bron (studiogast) niet weet wat de oorsprong zou moeten zijn.
DAT je wél dat geluid van bedoeld dóór studiogast wilt horen is evident natuurlijk. Immer dát staat op CD en dát wil je weergeven.

Uit jouw andere opmerking dat je zelf een DAC gebouwd hebt, neem ik aan
dat jij inderdaad een analyse los gelaten hebt op die afgetaste bitstream.
En dat je inderdaad een complex signaal op los gelaten hebt en die er ook exact weer uitgekregen hebt.
Ik hoor in de verte al weer het geroep van mijn leraar met zijn Fourier analyses.......

Belangrijk bij sleutelen aan CD-speler is te meten ipv luisteren omdat je anders fouten uit je versterker/ls/kamer aan het
herstellen bent.

Ook begrip van WAT te sleutelen ipv maar wat componenten aanpassen.
Immers wat is dan de fout waarom en hoezo.
DIT om te voorkomen dat "gerepareerde" fouten bij bepaalde complexiteit van muziek wel minder worden maar bv bij andere
muziek soorten weer extra sterk bovenwater komen en men grotere fouten heeft geïntroduceerd.

-Heel simpel gezegd - Een condensator is een complex geval van SPOEL_WEERSTAND_CAPACITEIT.
Goed mogelijk dat IN het ontwerp daar reeds rekening mee gehouden is.
STop je daar wat anders in - draai je zomaar de boel om zeep en kan het juist op momenten extreem worden.

Een ander aspect voor je gaat sleutelen is begrip van mogelijk ontstaan van fouten.
Clipping, cross-over, Harmonische, FAse-fouten, loopttijd fouten, Am-fouten, FM-fouten
etc etc
Allemaal zaken die in een versterker of welk ander stuk circuit zich voor kunnen doen.

Alleen die met behoorlijke meetapparatuur zijn in staat om dergelijke fouten te destilleren, analyseren en op basis daarvan
hun component in de audioketen naar tevredenheid te corrigeren.
Zodanig dat met de fout hersteld voor alle type complexe signalen en men
begrijpt wat dat stuk circuit van oorsprong de bedoeling had.

Uiteindelijk wil je bereiken dat je systeem zo transparant mogelijk is.
Zonder de eigen toegevoegde elementen die niet in muziek stuk zaten.
Dan wel zo dat deze fouten zich ver onder hoorbare niveau liggen.
Maar als je niet weet wát er toegevoegd wordt, kun je ook niet corrigeren.

In de basis zeg ik dat veel zich bezig houden met perfectie van hun systeem zonder zich bewust te zijn van
al die ontstane fouten in elk onderdeel van hun component.
In die zin dat men aan sleutelen is aan bv een luidspreker terwijl men eerst aan begin het probleem moet oplossen.
Men sleutelt wat naar gevoel van eigen beleving, hoe men het fijn vind en denkt het zou moeten klinken.

{Dat mag, ik verbied niets!}

ANDERS ALs je dat al doet, men niet verbaasd moet op kijken dat inden bv de Versterker voor ander exeplaar wordt vervangen
je weer van voor af aan kunt beginnen om dat het nergens meer naar klinkt.

Dat bv goede koppelingen tussen apparatuur van belang zijn is zeer zeker juist.
Voorop gesteld dat je weet welke ingangs voorwaarde op je apparatuur vereist is
en de je koppelingen daarop hebt aangepast.
Dat is de belasting met haar capaciteiten.

Daarnaast , en dat weet je vast ook, dat iedere versterker samen met haar luidsprekers een uniek stel vormen.
Elk met zo de eigen nukken en gebreken.
Vervolgens opgesteld in een niet ideale ruimte waardoor geluid foute weerkaatsingen heeft en daarom LIJKT dat je
afspeel apparatuur fout is.

Verder heb ik mij zo af en toe eens verdiept in dat hele Hi-Fedelity verhaal en waar hem nu telkens de schroen wringt.

Beweer geen hoogdravige kenner te zijn in dat gebeuren.
Weet wel enig hoed en rand, en pas dat ook geregeld toe, dat ook ik vrijelijk sleutel aan mijn luidsprekers.
Heerlijk spelen er mee, en soms een aardig resultaat bereik - uitgaande van een goede CD-speler,
Goede uitstekende ontworpen versterker.

Heb gewoon een redelijke aardige set staan waar IK van kan genieten.
Anders gezegd weet ik wel uit aardig wat luister sessies wat/waar en hoe er verschillen zijn en waarom.

Dus Conclusie CD-SPeler:
is men nu door aanpassing van de CD speler de eigenschappen van WAT aan het corrigeren?
Dat is de vraag.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks