Beocenter 2100 - Bijna opgelost... (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - Belgiƫ), 16-02-2016, 14:14 (3214 dagen geleden)
Gewijzigd door ElektroNick, 16-02-2016, 14:16

Beste transistorvrienden,

Nog steeds ben ik bezig aan mijn Beocenter 2100.
Sinds enkele dagen ben ik lid geworden van Beoworld en heb ik het schema kunnen downloaden van de Beocenter 2100.

De fout zit wel degelijk in de voeding.

Het 12V deel van de voeding is defect. Zie foto hieronder:

[image]

Aan de collector van powertransistor TR1 moet 12V staan en daar staat 20V.
Als ik deze powertransistor losmaak en ik het toestel voed met mijn labovoeding op 12V dan is er geen brom!

Ik verdacht eerst powertransistor TR1, maar ik heb die even vervangen door een andere en dat verandert niks. Ook de kleine transistoren TR1 en TR2 heb ik eventjes vervangen, zonder resultaat.
Op de kathode van de zenerdiode staat 14,7V terwijl daar 12,6V zou moeten staan.
Ook de zenerdiode heb ik dan even uitgewisseld, maar dat verandert nog steeds niks.
De elco's C3 en C4 tenslotte even uitgewisseld. Nog steeds 20V op de uitgang.

Dan de weerstanden R1, R2, R3, R4 en R20 even gecontroleerd en ook die zijn allemaal in orde.

Alleen bij R1 is er iets raars aan de hand. Als ik hem uit circuit haal meet ik netjes 10k. In circuit meet hij meestal iets in de Mega Ohms... Soms zakt hij tot 10k, soms meet hij maar 4k...

Nochtans maakt deze weerstand goed contact met de printbanen.
R1 heb ik voor de zekerheid vervangen, maar dat geeft ook geen verandering.

Alle componenten in dit voedingsgedeelte zijn dus eigenlijk nagekeken en toch geeft de uitgang nog steeds geen 12V...

Wat is hier aan de hand...?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks