Beocenter 2100 - Bijna opgelost... (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 16-02-2016, 18:00 (3213 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt op de zenerdiode gemeten, ten opzichte waarvan?.
Dat moet de minus zijde van de 4700uF zijn. Meet ook eens aan de andere zijde van de zener. Daar moet dan nul volt staan. Anders is er wat mis in de aardverbinding van de zener en de elco van 220 uF. Met de scope kun je prachtig meten of aan beide zijden van de zener geen rimpel staat. D1 en D4 moeten ook een directe verbinding hebben met de minus van 4700uF. Op die verbinding loopt de volle laadstroom van de elco. De minus van de elco moet dus het centrale aardpunt van de voeding zijn. Dat stukje printlayout kan ik helaas niet zien.

TR2 Bc548 dient alleen voor stroombegrenzing in het geval van sluiting, die mag je dus even weglaten. Het blijft toch een marginaal circuit. De rimpel vóór de powertor wordt door R2 390 Ohm ook op de basis gezet. Ideaal is dat niet. Ook de zener wordt gevoed door de ruwe spanning. De versterking moet groot genoeg zijn om de laatste restjes weg te regelen. Kennelijk hebben ze bij B&O weinig ervaring met het bouwen van een goede voeding.
Repareren lukt beter als je weet hoe het werkt.
Bij inschakelen is de powertor gesperd en wordt de zenerspanning via R4 47 Ohm op de basis van TR1 gezet. De emitter van TS1 is op dat moment nog nul volt. De transistor T1 zal gaan geleiden. Tr1 trekt de basis van 47TR1 (powertor) naar beneden waardoor deze gaat geleiden. Dat gaat zo door tot de uitgang (12 volt) zover gestegen is, dat de uitgangsspanning gelijk is aan de zenerspanning minus de VBE spanning van TR1, dus in het ideale geval 12-0,7 =11,3volt.
De stroombegrenzing wordt verzorgd door T2. Als door een te grote stroom de spanningsval meer dan 0,7 volt over de weerstanden R1//R20 wordt, zal T2 gaan geleiden en de zewnerspanning via R3 47Ohm naar beneden trekken. De uitgangsstroom kan daardoor nooit groter worden dan 0,7/0,5=1,4 Amp.
Overigens kan de spreiding op zenerdiodes vrij groot zijn, soms wel 10%

Soundman2

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Soundman2. Ik had inderdaad niet goed door hoe de schakeling werkt. Nu heb ik er al een beter zicht op.

Ik heb de zenerspanning inderdaad gemeten t.o.v. de centrale massa, namelijk de minus van de 4700µF. De massa van de zenerdiode is direct verbonden met de massa van de 4700µF overigens.

Ik heb de rimpelspanningen eens gemeten en bovenaan de zenerdiode staat een rimpel van ongeveer 30mV piek. Is dat nog acceptabel?

Op de grote elco van 4700µF staat een rimpel van 800mV piek.

Groetjes,

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks