Beocenter 2100 - Bijna opgelost... (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - Belgiƫ), 17-02-2016, 12:04 (3213 dagen geleden) @ soundman2

Eigenlijk zou je op een serieschakeling van een weerstand van 10K Ohm en een elco van 220uF geen rimpel verwachten. 220 uF vertegenwoordigt een lage wisselstroom weerstand, ca 7 ohm. De restrimpel zou dan (14/10000)x800=1,2 mV. Deze wordt ook nog kortgesloten door de Ri van de zener.
Wat staat er op de uitgang van de schakeling? Hij oscilleert toch niet ofzo? Kijk eens naar C5.

Hangt er helemaal vanaf wat er met de twaalf volt gevoed wordt.
Voorversterkers in het audiodeel hebben liefst een rimpelvrije voeding. Eindtrappen zijn daar dan weer ongevoeliger voor.
De rimpel op de zener wordt wel weer versterkt door TR1 en komt ook op de basis van de powertor. Meestal wordt de referentie gevoed uit de eigen gestabiliseerde spanning, hier niet dus.

Nog even terug naar je eerste constatering

Aan de collector van powertransistor TR1 moet 12V staan en daar staat 20V.

Als de schakeling goed werkt gebeurt het volgende .
De uitgang is 20 volt
op de emitter van TR1staat dan ook 20 volt. Op de basis van TR1 staat 12,6 volt, in jouw geval 14,6. De basisstroom naar TR1 zou te verwaarlozen zijn.
Dit houdt in dat TS1 volledig gesperd is. Er loopt dan ook geen collectorstroom door TR1 en ook niet door R2 390 Ohm. Als dat het geval is, dan is er voor 14TR1 (powertr.) ook geen basisspanning en die mag derhalve niet geleiden. Er zou dus helemaal geen uitgangsspanning mogen zijn.
Verdacht zijn de powertor (geleiding) en/of de stuurtor TR1 (onderbroken oid).
Wat doet de schakeling als bijv de powertransistor eruit is? Over R2 390 Ohm moet dan een forse spanning staan.
Ik ken de print niet, maar er is toch geen electroliet leeggelopen?
De zure vloeistof zie je op de print niet zitten, maar kan de boel fiks in de war sturen. Dat soort geleiding is wel te meten als de componenten verwijderd zijn. Dat zijn wel een gemeen soort fouten, die je op het verkeerde been kunnen zetten.

Soundman2

Wanneer ik de powertor eruit neem staat er 21,6V op de emitter, de basisspanning bedraagt 3,25V en op de collector staat nog steeds 2,37V.
Over R2 meet ik dan 18,6V.

Verder heb ik C5 even uitgewisseld, ook zonder resultaat...

Het blijft echt vreemd...

Nick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks