Hulp nodig bij begrijpen/repareren van een voormagnetisatie oscil (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15-03-2016, 18:17 (3184 dagen geleden)

Hallo forum, ik probeer een Grundig TK1 bandrecordertje te restaureren, afspelen van bandjes doet hij nu redelijk, maar bij opnemen klinkt het geluid volledig overstuurd.
Het lijkt zo'n eenvoudig oscillatortje, maar ik begrijp niet goed wat er mis is. Zie hier het schema:
[image]

OC74 is de oscillator transistor, DM 71 is een buisje wat dmv een groene indicator streep de opname-sterkte weergeeft. (zoiets als het groen afstem-oog op een radio).
Met de potmeter uiterst links stel je de voormagnetisatie in zodat er 1,3mA (30V) door de opname-kop loopt.
Het audiosignaal komt van de eindversterker trap bovenin het schema en word gemengt? met het oscillator signaal naar de opname kop gevoerd.
Met de 0,5M potmeter rechtsboven word de uitslag van het afstemoog ingesteld.
Bij meting blijkt dat de oscillator (volgens mij) niet goed werkt; dit is het signaal wat op de opname kop gemeten word:
[image]

Het lijkt wel of de oscillator telkens stopt/start, dat kan niet goed zijn. Ik heb alle componenten reeds doorgemeten, maar alles blijkt heel. draaien aan de voormagnetisatie potmeter maakt geen verschil.
Gaarne jullie advies,

Groeten,

Ludo

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks