Voedingsperikel (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2016, 12:21 (2966 dagen geleden)

Op dit Forum lees ik hoopgevende verhalen van allerlei apparaten die stuk zijn, maar door het vervangen van elco's in de voeding weer tot leven komen. Dat wil ik natuurlijk ook wel eens proberen!

Nu is er een Yamaha P-85 piano mijn huis binnengevlogen met klacht: doet niets. In allerlei boeken is te lezen dat zoiets wel aan de voeding zou kunnen liggen, daarom heb ik als eerste de voeding maar eens opgezocht:

[image]

en deze vervolgens uitgebouwd. En inderdaad, elco's genoeg! Hoe kom ik er nu achter of er eentje kapot is? Aan de ingangskant van de voeding zitten twee grote, een donkerblauwe van 2200 en een zwarte 4700uF. Die lijken me het zwaarst belast, ze gaan ook over alle voedingsspanningen dus zijn het eerst verdacht volgens mij. Dat er een soort wit drabje omheen zit lijkt me ook al niet goed!

[image]

Dus boosdoener geidentificeerd? Of moet ik toch nog even wat meten aan deze condensators? Wat meet je aan een defecte voedingselco, moet je op de capaciteit letten, of de isolatieweerstand?
Aan de andere kant van de print zitten ook nog elco's, die hebben een kleinere capaciteit, werkspanning en omvang (kleur lichtblauw). Er zit daar geen wit drabje ook. Waar die zwarte chip mee vastzit lijkt me meer een soort koellijm of zo (ik heb zelf meer ervaring met electronica die opgewarmd moet worden dan met die gekoeld moet worden)?

[image]

Gezien het grote aantal heb ik nog niet direct zin om die allemaal los te solderen en na te meten, zeker niet omdat ik niet weet wat ik meten moet!

Concreet mijn vragen:
1. Is het redelijk de grote zwarte elco's te verdenken?
2. Hoe kun je de verdenking met meting bevestigen?
3. Als ik ze vervang, moet ik dan nog iets met het witte drabje?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks