Voedingsperikel, case closed (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-10-2016, 15:33 (2966 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Alle medewerkende heren zeer bedankt voor de leerzame, leuke en nuttige middag!

Inderdaad was het Leo die de printbreuk goed had voorspeld, maar ondertussen had ik dat zelf al gezien na het volgen van Goldline's suggestie om wat regulators op te meten. Erg leuk ook het schema.

Nadat de spanning op C417 terug was heb ik de boel weer ingebouwd en voila, alles werkt! Nu alleen nog piano leren spelen, dat kan nooit moeilijk zijn met Wibi op loopafstand.

Voor de geinteresseerden nog wat plaatjes van de binnenkant van een digitale piano.

[image]

Op deze foto zit de print weer op zijn plekje en je kunt de voedingsprint zien achter de hoofdprint met de soundprocessor. Als je de print gewoon vastschroeft zoals ik hier heb gedaan, zit het verbindingslint eronder en moet je de print weer losschroeven om die flatcable eronder vandaan te peuteren. En Yamaha heeft niet bezuinigd op schroefjes!

[image]

De soundprocessor zit aan de onderkant, weinig te zien dus op deze foto. Wel aan de linkerkant de flatcable die hier vakkundig door mij onder de voedingsprint is gefixeerd waar hij niet hoort!
Dus weer losschroeven die print, flacable eronderuit, vastschroeven, flatcable inprikken. Vijf minuten verder ziet het er zo uit:

[image]

Tot zover allerlei electronica. De bovenkant van de kast heeft een toetsenbord en allerlei knopjes, verbonden met een flatcable aan de hoofdprint. Dat heeft Yamaha leuk gedaan, aan elke toets zit een ijzeren stangetje waardoor de "touch" van een piano wordt nagebootst. Bij het spelen reageert hij ook op hard en zacht trouwens.

[image]

Tot slot zit er achter die toetsen ngog weer een of ander printje, ik denk om de actie van de 88 toetsen en de paar dozijn knoppen te coderen naar signalen voor de flatcables naar de onderkant. Dat is allemaal niet zo heel duidelijk te zien.

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks