Voedingsperikel (Toestel of techniek)
Op dit Forum lees ik hoopgevende verhalen van allerlei apparaten die stuk zijn, maar door het vervangen van elco's in de voeding weer tot leven komen. Dat wil ik natuurlijk ook wel eens proberen!
Nu is er een Yamaha P-85 piano mijn huis binnengevlogen met klacht: doet niets. In allerlei boeken is te lezen dat zoiets wel aan de voeding zou kunnen liggen, daarom heb ik als eerste de voeding maar eens opgezocht:
en deze vervolgens uitgebouwd. En inderdaad, elco's genoeg! Hoe kom ik er nu achter of er eentje kapot is? Aan de ingangskant van de voeding zitten twee grote, een donkerblauwe van 2200 en een zwarte 4700uF. Die lijken me het zwaarst belast, ze gaan ook over alle voedingsspanningen dus zijn het eerst verdacht volgens mij. Dat er een soort wit drabje omheen zit lijkt me ook al niet goed!
Die witte drab is een soort witte lijm, om de wat grotere onderdelen te fixeren tegen lostrillen.
Elco's uitwisselen leidt meestal tot teleurstellende resultaten. Alleen elco's die bol staan, m.a.w. de scheurvlakjes bovenop, zijn aan het eind van hun latijn en moet je gewoon vervangen. Meestal tref je dat aan bij zgn schakelende voedingen.
Hier is geen sprake van bol staande elco's.
Het beste begin is om aan de hand van de docu met een universeelmeter de uitgangsspanningen van de voeding te meten.
Ik ga eens kijken of ik de docu kan downloaden. Weten wat je op de werkbank hebt staan en weten hoe het werkt, is de beste garantie voor een succesvol herstel. Samen komen we daar best wel uit.
Soundman2
De docu staat bij electrotanya.
De voeding is simpel. Het geheel wordt gevoed door een twaaf volts adapter. Werkt die naar behoren? Dat kun je meten, of testen met een lampje van 12 volt.
Als de adapter werkt, gaat de spanning via de ronde plug naar binnen. Daar doorloopt het een storingsfiltertje om bij twee transistors uit te komen. Na de transistor TR401, komen twee driebenige spanningsregelaars IC401 en IC402, die van 12 volt 2x vijf volt maken. Daar kun je meten of die hun werk doen. Het zijn 7805 regelaars, kortsluitvast en bijna niet te verwoesten. Ze staan op een koelplaat en dan is het altijd zinvol om eerst te onderzoeken of de pootjes niet losgekrompen zijn in de soldeerlas. Dat geldt ook voor het ic aan de andere kant van de koeler IC105, de geluidsversterker. Voor alle zekerheid kun je ze nog doorsolderen. Dat geldt ook voor de vermogens transistor TR401. Als je het schema download bij Elektrotanya, dan praat dat wat gemakkelijker, omdat ik dan onderdeelnummers kan noemen, zodat je weet waar je moet kijken.
Maak geen sluiting bij de vijf volt regulators, je loopt daarmee het risico dat er twaalf volt op je vijf volt circuits komt en soms pakt dat verkeerd uit.
Complete draad:
- Voedingsperikel -
Gerard in Zeist,
21-10-2016, 12:21
- Voedingsperikel - Goldline, 21-10-2016, 13:33
- Voedingsperikel -
soundman2,
21-10-2016, 13:38
- Voedingsperikel -
Leo Snoeren,
21-10-2016, 14:10
- Voedingsperikel - soundman2, 21-10-2016, 14:21