Color monitor aansluiting vraag. vervolg (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2010, 23:07 (4929 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-10-2010, 23:15

Zoals al gezegd is dat strijdig met de volgende tekst uit de openingspost:

Ik heb dankzij hulp van enkele forumleden een lijst gekregen en de aansluitingen gesoldeerd en op een computer aangesloten die ik niet gebruik en er komt vervolgens een mooi plaatje van het scherm.

Echter bij het opstarten als uiteindelijk het scherm blauw wordt met WINDOWS welkom

En dus met de specificaties die zeggen dat VGA niet onder 31,5kHz gaat en EGA niet boven 21,8kHz. Bovendien heb je met een VGA-uitgang helemaal geen beeld op een MDA, CGA of EGA monitor: die willen namelijk geen 0,7Vtt zien, maar een blokgolf van 5V.

Mijn advies blijft dus om de verversingsfrequentie nog eens te checken of deze echt op 60Hz staat, en ook of de resolutie wel echt op 640*480 staat. Ik weet namelijk zo niet of Windows dat met elke kaart en driver standaard wil ondersteunen.

Overigens vermoed ik, dat deze monitor oud genoeg is om echt alleen 31,5kHz horizontaal aan te kunnen. Iets latere modellen hadden ook 35,5 en 38kHz om bijvoorbeeld 800*600 aan te kunnen. Dat zal deze waarschijnlijk niet kunnen gezien het enkele afregelpunt.

Bedenk bovendien dat VGA ook alweer een antieke standaard is: 23 jaar oud!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum